Za sedem rokov ankety verejnoprávneho Rádia_FM (a druhý rok aj Rádia Devín) sa ešte nestalo, že by jeden interpret získal väčšinu cien v hlavných kategóriách. Projekt Fallgrapp premenil na víťazstvo štyri nominácie, "ušla" mu len Cena kritikov. Tí za najlepší album roka zvolili Morušu Čiernu Jany Kirschner. Špeciálnu cenu za prínos do hudby si odniesol Marián Varga.

Ceny Radio_Head Awards (RHA) za rok 2014 odovzdali v nedeľu 15. marca počas galavečera v Starej tržnici, ktorý, rovnako v predchádzajúcich rokoch, ponúkol zaujímavé vystúpenia, žánrovú pestrosť, akú na Slovensku nemajú žiadne iné hudobné ocenenia, či nestrojený prejav moderátorov, ktorý ruka v ruke s uvoľnenosťou priniesol aj neohrabanosť a množstvo momentov, ktoré by bežných konzumentov televíznej zábavy nútili prepínať na iný kanál. Osobne si preto myslím, že priamy prenos vo verejnoprávnej televízii, po ktorom niektorí fanúšikovia Rádia_FM každoročne volajú, by za súčasných podmienok a možností tvorcov RHA urobil tejto hudobnej sfére skôr medvediu službu. A organizátori sú si toho vedomí, hláška, ktorú moderátor zákulisia Juraj "Šoko" Tabaček vyriekol na záver prenosu ("Ak je latka položená na zemi, tak sa nedá podliezť"), bola nielen vtipná, ale aj celkom trefná. Nízkonákladový prenos na internete však poslúžil všetkým tým, ktorí chceli spoznať kúsok slovenského hudobného nemainstreamu.

Program otvorila skupina, ktorej presah do stredného prúdu je zo súčasných alternatívnych kapiel asi najväčší - Korben Dallas so skladbou Pokušenia. Po vlaňajšom triumfe tentokrát bratislavská trojica obišla naprázdno, tešil sa len bubeník Ozo Guttler, ktorý s kapelou Tu v dome získal cenu Album roka v žánrovej kategórii World music / Folk. Zrejme to vôbec nečakal, kedže spoluhráči prevzali cenu bez neho. Hráč na banjo Martin Šútovec (Shooty) pri jej preberaní fanúšikom odkázal, aby počúvali odvážnu hudbu a dobré texty, na rozhovore v backstagei zase priznal, že z oceneného albumu Protichodné chute sa predalo asi 200 kusov.

V tejto súvislosti by bolo zaujímavé vedieť, koľko hlasov vlastne v ankete RHA rozhoduje o víťazoch, pretože ak niečo charakterizuje slovenskú hudobnú alternatívu (v tom najširšom zmysle slova), tak je to najmä nepomer medzi kvalitou a kreativitou hudobníkov a záujmom o ich tvorbu. Aj preto je dobré, že "rádiohlavy" existujú a pomáhajú zviditeľniť množstvo zaujímavej domácej hudby a tvorbu v menšinových žánroch, ktoré väčšinou v komerčných médiách nemajú priestor. RHA aj samotné Rádio_FM a Rádio Devín sú významným katalyzátorom hudobného diania, ťažko si predstaviť, ako by hudobné projekty mimo popového stredného prúdu fungovali bez ich podpory.

Rádio, v ktorom "vznikajú" alternatívne hity

Za všetko hovorí príklad štvornásobných víťazov Fallgrapp. Po vydaní albumu Rieka líder kapely Jureš Líška poslal svoju tvorbu komerčným rádiám, ktoré buď odpovedali, že sa im nehodí do formátu, alebo jeho maily úplne ignorovali. Naproti tomu Rádio_FM skladbám ako I.N.A. alebo Vlasy priestor vo svojom vysielaní dalo a stali sa u poslucháčov hitmi, druhý menovaný nakoniec aj získal cenu Singel roka. Okrem toho si fanúšikovia obľúbili aj samotný album, ktorý sa stal Debutom roka, najlepšou nahrávkou v rámci elektronickej hudby a napokon aj Albumom roka.

Dá sa polemizovať o tom, že ocenenie v najprestížnejšej kategórii mohla získať vyzretejšia platňa, no výsledok je celkom pochopiteľný, pretože aj keď kategórie s výnimkou Objavu roka nie sú postavené na menách interpretov (už aj kategória Koncertná kapela roka je minulosťou), ale na ich tvorbe, fanúšikovia zvyčajne svojimi hlasmi vyjadrujú podporu práve svojim aktuálne obľúbeným kapelám. Fallgrapp tak možno nenahrali lepší album ako Jana Kirschner, Korben Dallas, Supa alebo Zlokot, ale priniesli niečo nové, resp. sami sú vítaným osviežením našej hudobnej scény, čo sa poslucháči rozhodli oceniť naprieč všetkými kategóriami.

Fallgrapp, Radio_Head Awards 2014 Zdroj: SITA/Katarína Acél - GálikováFallgrapp na Radio_Head Awards 2014 - viac fotiek z galavečera

S oceneniami sa však zvyšujú aj očakávania, takže bude zaujímavé sledovať, ako Fallgrapp svoj novo nadobudnutý status "hviezdy domácej alternatívy" obháji v ďalšej tvorbe. Záverečné vystúpenie večera so skladbou Zrkadlia nás, ktorej sugestívnu atmosféru podporila dvojica tanečníkov na bielych stuhách, tým najlepším možným spôsobom ukázalo, že úspech kapely je zaslúžený. Pokrok, ktorý formácia okolo Jureša Líšku urobila za pár mesiacov v rámci koncertovania (súčasná koncertná zostava funguje od minulého leta), je prísľubom, že aj samotná tvorba sa bude vyvíjať zaujímavým smerom.

Vďaka hlasom fanúšikov získal sošku rádiohlavy aj Pišta Kráľovič z kapely Nvmeri, ktorého elektronický projekt FVLCRVM sa stal Objavom roka v konkurencii štyroch nováčikov z programu Demovnica - platformy Rádia_FM pre začínajúcich interpretov, ktorá takisto výrazným spôsobom oživuje a spestruje domácu scénu. Žánrové ceny si okrem Fallgrapp a Tu v dome odniesli aj Supa (Hip-hop / Rap / R&B), ČAD (Hard & Heavy - cenu prekvapivo odovzdávala Michaela Paštéková), Bratislava Hot Serenaders (Jazzová hudba) a Solamente naturali (Klasická hudba). V poslednej menovanej kategórii s klasickými nahrávkami súperil aj projekt don@u.com, čo opäť zvýraznilo fakt, že na RHA absentuje kategória súčasnej/experimentálnej hudby, ktorú by mohlo zastrešiť Rádio Devín. Snáď o rok.

Varga, Šeban, Kirschner aj džezáky

Odborná cena Hudobný počin roka zase vyvolala diskusie o tom, čo vlastne táto kategória reprezentuje. Porota na čele s vedúcou odboru hudby Slovenského rozhlasu Zuzanou Adamkovičovou v nej porovnávala kultúrny význam dvoch žánrovo odlišných hudobných festivalov, ktoré vlani oslávili okrúhle výročia, s cyklusom koncertov nového hudobného telesa Rádia Devín a dvoma nahrávkami klasickej/jazzovej hudby (obe boli pritom nominované aj v príslušných žánrových kategóriách). Hudobný počin roka tak síce znie vznešene, ako ocenenie špeciálneho významu, no pri rozdielnosti nominovaných subjektov ťažko odhadnúť, aké sú kritériá rozhodovania. Peter Lipa pri preberaní ceny za 40. ročník Bratislavských jazzových dní akoby ani sám nevedel, čo si má o tomto ocenení myslieť, rovnako rozpačité boli aj reakcie publika.

V prípade už zabehnutej kategórie Album roka - Cena kritikov sa potvrdilo, že názor ľudí, ktorí "počúvajú viac hudby a počúvajú ju inak, ako bežní fanúšikovia" (slovami Shiny zo Slnko Records, ktorá preberala cenu za víťazku), sa od hlasovania laickej verejnosti väčšinou líši. Rozdiel však vôbec nebol veľký, víťazná Moruša Čierna predbehla v hlasovaní hudobných profesionálov prvotinu formácie Fallgrapp len o dva hlasy (8:6). Jana Kirschner, ktorá sa kvôli rodičovským povinnostiam v Londýne odovzdávania cien osobne nezúčastnila, tak obhájila minuloročnú cenu za Morušu Bielu.

Popri oceňovaní hudby z minulého roka udelili v rámci Radio_Head Awards aj "nadčasové ceny". Prvou bola Cena SOZA za významný prínos do rozvoja slovenskej hudobnej kultúry, ktorú so všetkou skromnosťou prevzal Andrej Šeban. "Radšej som na pódiu s nejakým hudobným nástrojom... Ja mám stále pocit, že som na začiatku a že to ešte bude dlho trvať, tak dúfam, že to tak naozaj bude," povedal gitarista a skladateľ. Naproti tomu v prípade Mariána Vargu, ktorý dostal Cenu RHA za prínos do hudby, už skutočne možno hovoriť o celoživotnom diele. Napriek tomu sa podľa vlastných slov necíti kompetentný na dávanie odkazov mladým generáciám a sympatická bola aj jeho odpoveď na otázku Juraja Kušnierka, aký prínos dala hudba jemu: "Hudba je jediná oblasť, v ktorej sa viem nejako realizovať. V ostatnom som taký laik, aj v živote."

Marián Varga, Radio_Head Awards 2014 Zdroj: SITA/Katarína Acél - GálikováMarián Varga na Radio_Head Awards 2014 - viac fotiek

Keď hudba nie je šou a oplatí sa počúvať

Úprimný výrok legendárneho hudobníka a skladateľa sa dá, v nadnesenom zmysle, aplikovať aj na samotné Radio_Head Awards. Práve hudba je totiž doménou, v ktorej to obom rádiám aj zúčastneným umelcom ide zo všetkého najlepšie. Improvizovaná "šou" okolo jej oceňovania aj po siedmich rokoch pôsobí nedotiahnuto a miestami nezáživne (aj keď mne osobne je to sympatickejšie ako veľké produkcie so scenárom plným lacného humoru), backstage rozhovory sú plné neotázok a neodpovedí a hoci drvivá väčšina ocenených je v podobnej situácii prvýkrát, preventívna príprava ďakovnej reči im asi pripadá neprirodzená, takže po vyhlásení výsledkov zostávajú zaskočení a potom to "žehlia" v statusoch na Facebooku.

Samozrejme, nájdu sa aj výnimky, napríklad Pišta Vandal z kapely ČAD, ktorému dar reči rozhodne nechýba a aj v nedeľu som si vďaka jeho príhovorom a nenútenej spontánnosti spomenul na to, že lepšieho zákulisného moderátora ešte RHA nemali. Na pódiu však Martinovi Staňovi (Ego_FM) nie je čo vyčítať. Ako hlavný moderátor na seba nestrháva zbytočne veľa pozornosti, no je z neho cítiť, že je profesionálom, ktorý hudbou skutočne žije. Napokon, práve on stojí za spomínaným projektom Demovnica_FM.

Ak teda divák/návštevník dokáže odpustiť rôzne nedostatky a vníma RHA (a k nim priliehajúci dvojdňový festival) najmä ako prehliadku inej slovenskej hudby, než prezentuje väčšina médií, môže byť milo prekvapený. V nedeľu okrem vystúpení Fallgrapp a Korben Dallas medzi najzaujímavejšie momenty určite patrilo aj spojenie Bad Karma Boy s vibrafónom (Stroon), speváckym zborom (Hope Gospel Singers) a Alanom z kapely Purist, s ktorou sú autori skladby Dunaj momentálne na turné. Tvrdú gitarovú hudbu priniesli [sic], hneď po nich zaujali aj čerství debutanti Fresh Out Of The Bus s výborným singlom Crooked Ways of Pros.

Škoda, že vystúpenie dvojice Monikino kino pokazil nefungujúci odposluch speváčky, a že publikum, ktoré väčšinou tvorili poslucháči Rádia_FM, nedokázalo odolať debatovaniu počas koncertnej ukážky projektu Polajka / Nikolaj Nikitin Ensemble, ktorého album Tales From My Diary je originálnou poctou tvorbe Leoša Janáčka. Napokon si však druhá z intímnych skladieb, Polajka, vďaka spevu Roberta Pospiša a Evy Šuškovej vyslúžila pozornosť a aplauz mladého publika. Výnimočná bola aj pocta Mariánovi Vargovi v podaní jednorazovej kapely Sme Ste Sú Band, v ktorej sa spojili Longital s členmi Walter Schnitzelsson, speváčkou Emou Garajovou a Stroonom na vibrafóne.

Ešte viac hudby priniesol Radio_Head Awards Festival, ktorý sa konal v piatok a v sobotu v obrátenej pyramíde Slovenského rozhlasu a dal priestor aj autorom a interpretom, ktorí sa do nominácií na ocenenia nedostali. Ja som ho na moju škodu navštívil len v sobotu večer, kedy výborné koncerty odohrali Szidi Tobias, Saténové ruky, Bratislava Hot Serenaders a Rezidenčný súbor Rádia Devín - Ensemble Ricercata, ktorý zahral diela Philipa Glassa, Stevea Reicha a svetovú premiéru novej kompozície Petra Machajdíka s názvom Danubian Afterpoint, inšpirovanej práve tvorbou minimalistov. Prvý sobotný koncert zase patril premiére rozhlasovej opery Mareka Piačeka Stručné dejiny vesmíru.

Premiéra sa konala aj v piatok - Symfonický orchester Slovenského rozhlasu a spevácky zbor Lúčnica predstavil okrem výberu zo slovenskej filmovej hudby aj Spam Symphony skladateľa Martina Burlasa. V prvý deň festivalu vystúpili aj Veni Academy, Talent Transport, The Ills, Čad či Zuzana Homolová a Miloš Železňák. Minimálne v sobotu boli všetky koncerty plné (na Szidi Tobias sa dokonca niektorí záujemcovia ani nedostali). Škoda, že to v prípade alternatívnych a menšinových žánrov nie je pravidlom aj vtedy, keď sa vyberá na koncertoch vstupné. Aj preto sú RHA udalosťou, ktorá si zaslúži záujem a podporu čo najširšej hudobnej verejnosti. Napokon, za verejnoprávny rozhlas platíme všetci, takže by sme voči jeho činnosti nemali byť ľahostajní. K tomu samozrejme patrí aj kritika, no z môjho pohľadu v prípade RHA rozhodne nejde o vyhodené peniaze.

Víťazi Radio_Head Awards 2014:

Hlavné kategórie:

Album roka:

Fallgrapp - Rieka
Jana Kirschner - Moruša čierna 
Korben Dallas - Banská Bystrica 
Supa - Čierne dni 
Zlokot - Slowakische genius 

Singel roka: 

Bad Karma Boy - Dunaj 

Fallgrapp - I.N.A. 
Fallgrapp - Vlasy
Monikino kino - Prázdniny 
Supa - Krekáč 

Objav roka: 

Archívny chlapec 

FVLCRVM
Genius Locci 
Radiopieces 
Tante Elze 

Debut roka: 

Fallgrapp - Rieka

Hviezda - Tu v Bratislave 
Monikino kino - Prázdniny 
Purist - Colourful Noise 
Supa - Čierne dni 

Žánrové kategórie:

Nahrávka roka - Elektronická hudba: 

Aamon - Nu Direction 

Bad Mojo - Tidal Waves EP 
Fallgrapp - Rieka
FVLCRVM - Notch EP 
Jimmy Pé - Insomnia 

Nahrávka roka - Hard & Heavy: 

Brute - Pillory 

ČAD - Čertova kovadlina
Holotropic - Permeate 
Lunokhod - Black Flame Burning 
[sic] - Commotion Pictures 

Nahrávka roka - Hip-Hop / Rap / R'n'B: 

BoyBand - Galapágy 

Eremen & Petijee - Únikový východ 
Pra3x - Živá hudba 
Supa - Čierne dni 
Tóno S. a Beyuz - Návraty 

Nahrávka roka - World music / Folk: 

Banda - HraBanda 

Ľudová hudba SĽUK-u, Pacora Trio, Marek Pastírik - Ornamenty 
Solamente naturali - Collection of Annae Szirmay-Keczer 
Tu v dome - Protichodné chute 
Zuzana Homolová & Miloš Železňák - Medzi dvomi prázdnotami 

Nahrávka roka - Jazzová hudba: 

Andy Belej & Friends - Dreams and Ideas 

Bratislava Hot Serenaders - Lonely Melody
Hanka Gregušová - Essence 
Juraj Griglák - Time to Fly 
Polajka / Nikolaj Nikitin Ensemble with Miroslav Vitouš - Tales From My Diary 

Nahrávka roka - Klasická hudba: 

Daniela Varínska - Barber, Hatrík, Ravel 

don@u.com - Unpredictable Standards 
Milan Paľa, Ladislav Fančovič - Johannes Brahms: Violin Sonatas 
Pavol Bršlík, Robert Pechanec - Mikuláš Schneider Trnavský: Songs 
Solamente naturali - Collection of Annae Szirmay-Keczer 

Porotcovské kategórie:

Album roka - Cena kritikov: 

Fallgrapp - Rieka 

Hviezda - Tu v Bratislave 
Jana Kirschner - Moruša čierna
Monikino kino - Prázdniny 
Zlokot - Slowakische genius 

Hudobný počin roka: 

40. ročník Bratislavských jazzových dní

50. ročník Bratislavských hudobných slávností 
Cyklus koncertov Rezidenčného súboru Rádia Devín Ensemble Ricercata 
Pavol Bršlík, Robert Pechanec - Mikuláš Schneider Trnavský: Songs 
Polajka / Nikolaj Nikitin Ensemble with Miroslav Vitouš - Tales From My Diary

Autor: Patrik Marflák
Foto: SITA/Katarína Acél - Gáliková

Súvisiaci interpreti: Fallgrapp, Marián Varga