Marián tu tak nejak vždy bol. Aktívny, kreatívny, vždy s niekým a hlavne vždy svoj. Všetkými vnímaný ako muzikant, spevák, skladateľ, zabávač, moderátor. Nikdy ho nebolo málo, skôr naopak. Napriek tomu, a možno práve preto, som sa nikdy nepozastavila nad tým, prečo ešte nemá svoj vlastný album. Dnes už ho má a potvrdil ním, že je talentovaný spevák, textár, producent a predovšetkým muzikant.

Keď sa povie debutový album, zvyčajne je to spojené so štartom kariéry. Väčšina jeho kolegov z brandže - a to hovorím o plus mínus rovesníkoch - už môže svoje albumy rátať na prstoch dvoch rúk. Marián Čekovský si však najprv vybudoval meno etablovaného hudobníka a svoju sólovú diskografiu začína písať až v roku 2019.

Už na konci 90-tych rokov pritom stál pri zrode kapely No Name, v ktorej pôsobil ako hráč na klávesové nástroje. Neskôr spolupracoval s veľkými menami ako Richard Müller, Vašo Patejdl, Robo Grigorov, Pavol Hammel alebo Dara Rolins a v neposlednom rade s kapelou IMT Smile, s ktorou v roku 2004 nahral ako hosť na albume Exotica hit Myslím, že môže byť, ktorý so sebou strhol lavínu úspechov. V rovnakom roku Marián získal ocenenie Aurel ako najlepší inštrumentalista roka. K oceneniam si v roku 2012 pripísal aj cenu OTO v kategórii spevák, ktorej v roku 2010 predchádzala nominácia v rovnakej kategórii. Marián Čekovský to teda vzal z opačného konca - najprv pozbieral hudobné ceny, až potom vydal debutový album.

Oživenie 15-ročného hitu

Úvod nahrávky patrí práve spomínanej skladbe Myslím, že môže byť, ktorá v čase svojho vydania spôsobila možno až nečakaný ošiaľ. Stala sa obrovským hitom IMT Smile napriek tomu, že ju nenaspieval Ivan Tásler. Mariána vďaka nej začali ako hudobníka vnímať široké masy, pre ktoré bol dovtedy najmä zabávačom. Nie je preto prekvapením, že ju zaradil na svoj debutový sólový album, aj keď od jej premiéry uplynulo už 15 rokov.

Nejde však o identickú verziu, skladba dostala novú, pulzujúcejšiu podobu. Klávesy nahradila gitara hosťujúceho Ivana Táslera a mandolína Adama Ďuricu. Doplnená je tiež o vokály Michala Hudáka a Adama Ďuricu v refrénoch. Vynovenej verzii sa nedá uprieť chytľavý rytmus, no klavírna verzia, ktorá dojímala na prvé počutie, zostáva nepokorená.


S menom Ivana Táslera sa na platni Best On spája ešte jedna výrazná skladba. Dostala názov Keď plánky a líder IMT Smile v nej hosťuje nielen ako spevák, je aj jej spoluautorom. Došlo tu teda k symbióze dvoch výrazných hudobníkov, ktorí cítia hudbu veľmi podobne, a tak k nej aj pristupujú - s vášňou až živočíšnosťou. Ak by poslucháč počul pieseň bez poznania jej pozadia, nevedel by jednoznačne určiť, či počúva táslerovku z dielne IMT Smile alebo ide o autorskú pieseň Mariána Čekovského, ktorý je v tomto prípade aj autorom silného textu. Keď plánky vnímam ako najpresvedčivejšiu spoluprácu z toho veľkého množstva hostí, ktorí na albume spolupracovali.

Dara Rolins, Adam Ďurica, Ivan Vereš aj Dežo Ursiny

Tým ale nezatracujem zvyšok platne, ktorá ponúka ďalšie výrazné momenty. K nim radím najmä skladby, ktoré zachytávajú Mariána Čekovského v hĺbavej a akejsi civilnej podobe, ktorá ma na tomto albume baví, hoci ide o vážnejšie skladby s absenciou vtipu a veselosti. Jednou z nich je pieseň Mohla by byť z toho aj láska, v ktorej má Marián neštandardne hlboko posadený hlas a inštrumentálne sa tvári celkom nenápadne, pričom v nej ale vyniká flauta a klávesy. Ako romantik sa zas predstaví v intímnom duete Love song, ktorý naspieval s Darou Rolins. Tu však, napriek porozumeniu myšlienke textára Vlada Krausza, zaostáva neoriginálny refrén, ktorý vyrušuje aj častým opakovaním.

Vrcholu emočného rebríčka albumu kraľuje dvojica skladieb Zrkadlo a Tá tvár v zrkadle, v ktorej na harmonike hosťuje Erich "Boboš" Procházka. Nemožno ich od seba oddeliť, pretože prvá spomínaná je akoby prológom ku coververzii piesne pôvodne naspievanej Dežom Ursinym. Ten je v booklete albumu nesprávne označený ako jej autor, v prípade skladby s pôvodným názvom Tvár v zrkadle je však Ursiny výnimočne len interpretom: text napísal Ján Štrasser a hudbu zložil Pavel Daněk. Iba minútová skladba Zrkadlo v sebe zase skĺbila text Daniela Heviera, sláčikové kvarteto pod vedením Adriána Kokoša a spev Nataše Džunkovej po boku Mariána Čekovského.


Mať Mariána Čekovského na takmer hodinovom albume iba v zádumčivej či romantickej podobe by však bolo pre jeho priaznivcov, ktorí dozaista očakávajú pestrosť a energiu, sklamaním. Naplno to rozbalil spolu s hercom Robom Rothom a lídrom kapely Heľenine Oči Martinom Mihalčínom v najdivokejšej skladbe albumu Po polnoci. Čistokrvnému bigbítu udáva tón elektrická gitara, hammond a saxofónové plochy. Jej vtipný text pochádza z pera majstra Milana Lasicu.

Z iného súdka je spoločné autorstvo hudby aj textu s Ivanom Verešom k piesni Hop čip, ktorá poslucháča vráti späť do obdobia Fönky nálady. Náladu rozprúdi, no už nie v štýle funky, energická Ave Maria s hosťujúcim Adamom Ďuricom. Skladba s textom Antona Fabiana vyniká strhujúcou dynamikou a stupňujúcim sa napätím medzi údernými bicími, elektrickou gitarou, flautou a klávesmi.


Zmes textárov aj jazykov

O širokom zábere Mariána Čekovského ako muzikanta svedčí nielen zoznam prizvaných hudobníkov, ale textárov. Okrem už spomínaných Vlada Krausza, Milana Lasicu, Daniela Heviera, Jána Štrassera a Antona Fabiana natrafia poslucháči v zozname autorov albumu Best On aj na Natašu Džunkovú, Jonathana Butlera a niektoré skladby si otextoval samotný Marián Čekovský.

V piesni Falling In Love Jonathana Butlera si na spoluprácu prizval formáciu Fragile. Tá vdýchla skladbe atmosféru, ktorou sa odlišuje od zvyšku albumu. Okrem ich typického prejavu hrá v skladbe prím saxofón Adriána Harvana. K angličtine sa pridala aj francúzština v piesni Le Monde, ktorej autorkou je Nataša Džunková.

Best On je všeličo, len nie jednoliaty celok. Jeho dramaturgia v sebe nesie veselosť aj melanchóliu, jemnosť aj živelnosť, a to všetko odeté do zvuku živých nástrojov. Možno je toho na jeden album až príliš a poslucháč sa bude zmietať v miernom chaose z náhlych zmien, ktoré so sebou jednotlivé hudobné stopy prinášajú, ale pri hudobníkovi, ktorý je na scéne už toľké roky a debutuje až teraz, to nie je úplne nepredvídateľné. Album prináša všetko to, čo má Marián Čekovský v hudbe rád a o čo sa chce podeliť so svojimi poslucháčmi.

Marián Čekovský - Best On
(Universal Music, 2019)

1. Myslím, že môže byť (spev: Marián Čekovský, Adam Ďurica, Michal Hudák)
2. Som z toho dňa (spev: Marián Čekovský)
3. Po polnoci (spev: Marián Čekovský, Martin Mihalčín, Robert Roth)
4. Love song (spev: Marián Čekovský, Dara Rolins)
5. Ave Maria (spev: Marián Čekovský, Adam Ďurica)
6. Mohla by byť z toho aj láska (spev: Marián Čekovský)
7. Keď plánky (spev: Marián Čekovský, Ivan Tásler)
8. Hop čip (spev: Marián Čekovský, Ivan Vereš, Michal Hudák)
9. Strata (spev: Marián Čekovský)
10. Zrkadlo (spev: Marián Čekovský, Nataša Džunková)
11. Tá tvár v zrkadle (spev: Marián Čekovský)
12. Lemonde (spev: Nataša Džunková)
13. To si nedám len tak vziať (spev: Marián Čekovský)
14. Falling in love (spev: Fragille, Marián Čekovský)

Vypočujte si celý album na Deezeri:



Autorka: Miroslava Rabčanová
Foto: TV Markíza

Súvisiaci interpreti: Marián Čekovský