Zjav šialeného disco nadšenca z osemdesiatych rokov a šou v retro štýle v dikcii techna, analógových syntetizátorov a elektronických zvukov sú charakteristikami, ktoré robia z Ventolina nezameniteľného zabávača. Sám pracuje na tom, aby ho poslucháči brali s rezervou, jeho druhý album so slovenským názvom Vitajte však treba brať aj vážne, aspoň občas.

Päťročná prestávka od sólového štúdiového debutu pomohla Ventolinovej druhotine k nálepke jedného z najočakávanejších počinov tohto roka v Česku. Album Vitajte stále obsahuje uletené tanečné kúsky plné bizarností, no poukazuje na to, že ľudia sa začínajú stále viac uzatvárať do seba. Aj jednoduché slovo "vitajte", tak podľa Ventolina znie provokačne.

"Zľava sprava nás všetci strašia, spoločnosť je vydesená z interakcií so sociálnymi sieťami, internet, ktorému sme tak verili, sa premenil na čiernu stoku špehovania a fašistickej propagandy. A do toho vlastné osobné chyby, nedostatky a pochybnosti. Ľudia sa dnes začínajú viac a viac uzatvárať. Chcem proti tomu protestovať, takže vitajte, napriek všetkému," vraví Ventolin, vlastným menom David Doubek.

Acidovou linkou k osobnej výpovedi

Už úvodná pieseň Cesta smutného stromu nás vedie v acidovej linke k príbehu stromu bojujúcemu s vetrom, pričom detaily tejto prechádzky sa odohrávajú iba v hlave poslucháča. Hudobník často len načrtne príbeh, respektíve ponúka svoje úvahy, a ďalej nechá pôsobiť hudbu. Pohráva sa so zvukmi a aj s predstavivosťou poslucháča. Ten postupne zabúda na svoj časopriestor a ocitá sa v dimenzii zvukových impulzov. Na vzniku nahrávky sa výrazne podieľal aj Prokop Holoubek z Midi Lidi, ktorý nahral viacero nástrojov či bubeník Michal Janík z Ghost of You. 

"Hledáme kód skryté reality, kde se můžem potkat, kde můžem tančit já i ty," spieva Ventolin v hite Disco Sience. Skladba je ideálnym prvým singlom a veľmi odľahčenou ochutnávkou albumu, čo podčiarkuje nielen humorný text "pro všechny zájemc", ale aj bizarný retro videoklip. Hoci zvukovo ide v podstate o undergroundovú produkciu, dobrú náladu a popovú chytľavosť zaručuje pozitívna melódia v tanečnom tempe, ktorá na parkete spojí milovníkov disco hudby všetkých vekových kategórií.


Deň a noc nie sú protipólmi

Kto by však očakával, že sa v tomto duchu nesie celá nahrávka, bude sklamaný. Disco Science je jednou z ľahších vecí na albume, na ktorom nájdete aj hĺbavejšie myšlienky. Hudobník vraví, že témy sa mu vynárali v mysli intuitívne, a tak vznikli dve časti nahrávky. Denná, poukazujúca na krehký život nedokonalého ja, a nočná, zobrazujúca svet, ktorý ja obklopuje a desí. Texty sú v češtine aj v angličtine. Pre Ventolina bol proces ich vzniku najbolestivejšou časťou práce, a zároveň sa práve texty stali zásadným hnacím motorom v jeho tvorbe. 

Úvodná časť albumu znie odľahčene, veselo. Kým samota na vidieku prináša aj čudné zážitky v bežných situáciách v skladbe Život na venkově, "uletenosť" nechýba ani skladbe Indián s výraznými synťákmi. V pesničke Výlet zase Ventolin hľadá v mysterióznej atmosfére stratenú niť v klbku svojich chýb v neodbytnom opakovacom režime.

Postupne však nahrávka pritvrdzuje a do rovných beatov sa zapletá akási špinavosť. Pristupuje angličtina, ktorá na jednej strane dáva Ventolinovi priestor na vybláznenie sa s jej výslovnosťou, no texty prehovárajú vážnym hlasom. V skladbe s politickým zázemím Great Again hudobník a vyštudovaný kultúrny antropológ (ako profesor pôsobí na Katedre psychológie Pedagogickej fakulty na Karlovej univerzite) vyzýva, aby sme veci vrátili do normálu, aby sme sa vrátili ku koreňom, svojmu pôvodu a budeme šťastnejší.



Autorka: Marína Valentovičová
Foto: Petr Marek / Johuš Matuš