Od začiatku svojej kariéry patrila Jessie Ware medzi nenápadné, no kritikmi a náročnejšími poslucháčmi vyzdvihované speváčky. Umelkyňu, ktorej zbraňou boli umne poskladané slová, spievané intímnym hlasom na podklade drsnej elektroniky, na Slovensku pozná iba málokto. Možno je problémom čerstvej mamičky to, že vždy šla okolo stredu svojej komfortnej zóny. Vystúpila z nej na treťom albume?

Svoju materskú dovolenku ukončila Jessie Ware v júni minulého roka. Fanúšikom a milovníkom romantiky sa pripomenula skladbou Till The End, ktorá sa stala súčasťou soundtracku k snímke Predtým, ako som ťa poznala (Me Before You). Žiadny poslucháč by si na základe tejto piesne mimo akéhokoľvek súrodého celku netipol, že 33-ročná čerstvá mamička v ďalšej tvorbe plánuje odhodiť to, čo je pre ňu tak charakteristické - spojenie soulu a elektroniky. Práve tieto prvky totiž vykoľajovali niekdajšiu športovú novinárku do vlastnej ligy. A to bolo dobré minimálne v tom, že nemala lepšiu konkurenciu.


Precitlivená

Nikto by tento krok nečakal ani po príchode skladby Midnight, prvého singla z jej tretej štúdiovky s názvom Glasshouse. Začína síce menej drsnými syntetizátormi ako väčšina kúskov z predošlého albumu Tough Love (2014), ale elektronika tu stále ako-tak je. Zatiaľ sa mení iba to, že sa speváčka oproti staršej tvorbe viac hrá so svojím hlasom. Dovedna tak skladbu možno označiť za akýsi prechod od temnej divy, sužovanej nenaplnenou láskou, k jemnej žene s nevídanou, ale v jej prípade najmä neslýchanou odvahou.

Dokonca i Selfish Love - druhý singel pripomínajúci Sade - so svojimi dominantnými španielkami naznačoval skôr prienik erotických vokálov spred troch rokov a novonadobudnutého odhodlania. Jedným z dôvodov týchto domnienok môže byť aj fakt, že sa k producentovi Bennymu Blancovi po troch rokoch pridali nováčikovia ako Stint (Nao, AlunaGeorge), Kid Harpoon (Florence and the Machine, Haim), Cashmere Cat (Charli XCX, Francis and the Lights) alebo aj (všadeprítomný) Ryan Tedder z One Republic.


Všetko však nasvedčuje tomu, že single zverejnené pred vydaním albumu boli buď nevydarený koncept hudobnej obrody alebo premyslený marketingový ťah, ktorý fanúšikov prvých dvoch albumov nechcel hneď na začiatku odradiť. Skalný fanúšik sa totiž na albume so svojou obľúbenou speváčkou stretne už len v skladbe Your Domino. O "najhyperaktívnejšej", a preto aj najpríťažlivejšej skladbe novej štúdiovky povedala Ware pre iHeartRadio, že ju vlastne spravila ako poďakovanie pre vytrvalých milovníkov jej hudby. Tí sú akiste vďační, že si môžu album kupovať kvôli trom skladbám a zotrvačnosti...

Namiesto skleneného domu perníková chalúpka

Strávenie zvyšku materiálu chce trochu viac času. Pečeň totiž nestíha spracovávať množstvo cukru, ktoré z tohto ružového albumu sála. Zaručená "rozmnožovacia" je Stay Awake, Wait For Me, v ktorej nechýba ani klišé saxofónového sóla. A k tomu text o tom, ako po pôrode túži byť znovu príťažlivá pre svojho manžela. Ak z tejto skladby ešte nikto nepočal, zaručene sa zvyšuje riziko pri treťom singli Alone. Ani tentoraz nejde o diabetický materiál a óda na toho pravého znie tak trochu ako od Barbry Streisand.


Do tretice všetko dobré. Poslednou šancou zistiť, že súbor dvanástich skladieb v základnej edícii venovala Jessie Ware svojmu manželovi Samovi Burrowsovi a ich spoločnému dieťaťu, je Sam. Pieseň z pera speváckeho kolegu Eda Sheerana nie je len najintímnejšou, ale aj najzaujímavejšou z hľadiska spracovania prevarenej témy, keďže dáva do kontrastu obdobie detstva speváčky a nadchádzajúci čas jej materstva.

Aby sme sa pochopili, problémom albumu nie je to, že ide o dlhohrajúce rozjímanie nad láskou. Koniec-koncov, tento trend úspešne nastolili Adele a Sam Smith, akurát v opačnej polarite. Aj to si Ware skúša - za hudobne bohatších neosoulových aranžmánov pri skladbách First Time či Hearts. V strede poslednej menovanej navyše počuť snahu o grandiózne vyvrcholenie á la Adele, avšak to z nepochopiteľných príčin zlyhá.

Problémom albumu je skôr fakt, že po čase to fanúšika jej predošlej, menej konvenčnej tvorby prestane baviť. Hlavne, keď skladby ako Slow Me Down, Finish What We Started alebo Last of the True Believers nie sú ničím iným, než ďalšími otravnými "oplodňovákmi", lebo už neprinášajú nič nové. Zo skleneného domu ako metafory na citovú priezračnosť sa tak razom stáva presýtenosť sacharidmi ako z perníkovej chalúpky.

Glasshouse je určite najkrehkejším albumom Jessie Ware. Na jednej strane sa takmer úplne zbavila elektroniky, čím riskuje stratu veľkej časti svojej fanúšikovskej základne, keďže si ju takto vybudovala na dvoch albumoch. Na strane druhej však zostáva v zabehnutých vokálnych a tematických koľajách. Výsledkom je album, ktorý je síce stráviteľný, ale rovnako ako obal ladený do nevýraznej ružovej má príliš blízko k šedivej popovej priemernosti.

Jessie Ware - Glasshouse
(Island Records / Universal Music, 2017)

1. Midnight
2. Thinking About You
3. Stay Awake, Wait For Me
4. Your Domino
5. Alone
6. Selfish Love
7. First Time
8. Hearts
9. Slow Me Down
10. Finish What We Started
11. Last of the True Believers (ft. Paul Buchanan)
12. Sam

Bonusy na deluxe edícii:

13. Til the End
14. Love to Love
15. Hearts (Acoustic)
16. Alone (Acoustic)
17. Last of the True Believers (Acoustic)

Vypočujte si album na Deezeri:



Autor: Marek Majzon
Foto: Album Artwork / Island Records / Universal Music

Súvisiaci interpreti: Jessie Ware