Premeny sú tým správnym slovom, ktoré vystihuje Katarínu Knechtovú ako hudobníčku aj ako ženu. Svedčí o tom pestrá paleta hudobných projektov, v ktorých prešla jej tvorba originálnymi premenami ako aj množstvo zmien týkajúcich sa jej zovňajšku - oholená hlava, čierne, červené či blond vlasy až po dočasné či trvalé tetovania zdobiace jej telo.

Pri jej hudobných premenách a vývoji by ani nebolo nutné zachádzať v spomienkach až do čias Pehy či IMT Smile. Stačí spomenúť koncerty s Hudcami z Kyjova, na ktorých prezentovala svoju tvorbu v netradičných aranžmánoch, ďalšie originálne turné s Cigánskymi diablami, momentálne oddychujúcu dievčenskú kapelu The Cubes, spoluprácu s Christianom Eignerom, ktorá jej dodala odvahu posúvať hranice svojej dovtedajšej tvorby na albume Tajomstvá, či presný opak elektronickej štúdiovej produkcie, ktorý predviedla na akustickom turné k tomu istému albumu.

Po tomto všetkom prišla rodáčka z Prešova s ďalšou originálnu premenou, ktorá sa zrodila počas príprav koncertného turné k radovému albumu Prežijú len milenci. V rámci jarnej i jesennej časti predviedla pôsobivú šou s malým orchestrom a šnúru označila za svoju doposiaľ najemotívnejšiu. Intro, outro a deväť nanovo nahratých skladieb zo starších albumov vydala speváčka v októbri spolu s bonusovou novinkou FEA na ďalšom albume výstižne nazvanom Premeny. Čarovnými premenami totiž prešli aranžmány všetkých piesní umiestnených na nahrávke.

Obnaženosť jej svedčí 

Už nejaký čas Katarína Knechtová kráča cestou elektropopu, pričom dominantou jej sólových albumov bolo vrstvenie jednotlivých hudobných prvkov. Na albume Premeny, naopak, skladby povyzliekala donaha a odhalila ich podstatu. S tým jej vynikajúco pomohol skladateľ a producent Adam Kuruc, s ktorým pripravili skladby nielen pre tradičné pop rockové nástroje (gitary, bicie, basa, piano), ale aj pre kontrabas, banjo, husle, violončelo či harfu. 

Úsporné aranže svedčia piesni To musí byť len láskou, ktorá je pôvodne plná rôznorodých zvukov. Teraz jej boli odobraté úvodné vokály, odstránený bol aj mierne ťahavý refrén, ktorý je v novej verzii údernejší, dynamickejší, a to nielen vďaka zmenenému speváckemu prejavu, ale aj prostredníctvom hudobného prevedenia. A hlavne, celá pieseň je zjemnená sláčikovými tónmi. Obnažený spev zas ponúka Slnečná balada. Taký, ako ho môžu priaznivci sympatickej hudobníčky poznať zo živých vystúpení. Tá verzia bola vždy pôsobivá, a preto je fajn, že je konečne k dispozícii v kvalitnom formáte a nielen na amatérskych záznamoch fanúšikov. 

Aranžérsky cit dal vyniknúť skladbe Prežijú len milenci, ktorá je diametrálne odlišná od originálnej albumovej verzie. Ak v tej podobe zaujala, tak teraz sa pri nej tají dych, pretože hudobný minimalizmus poodkrýval všetky jej maximá. A Izabel? Intímna a výnimočná, taká je jej podoba v podaní malého orchestra.


Keď je originál neprekona(teľ)ný

Porovnávanie originálnych a nových verzií nie je na mieste, pretože cieľom albumu Premeny nie je skladby vylepšiť, ale ukázať ich v inom svetle. No pri počúvaní sa tomu človek nevyhne. Zákonite každý fanúšik hneď vie, ktorá verzia je mu bližšia a prečo. V niektorých prípadoch sa stáva, že ten prvý kontakt so skladbou je natoľko silný, že sa nedá prekonať. 

Vo mne tieto pocity vytvára skladba Muoj Bože. Pamätám si jej televíznu premiéru, bol to silný hudobný a emočný zážitok. Ten pocit, ktorý z toho zostal, nová verzia ťažko prebije, no v závere piesne, kde sa inštrumentálna zložka (bubny, gitary, sláčiky) spolu s vokálom prejaví v plnej sile, sú misky váh vyrovnané. No aj tak, pompéznosť originálnych aranžmánov a ich výbušnosť dáva skladbe obrovskú silu a nekončiaci rozmer. Podobne aj Tieňohra, ktorá je v pôvodnej podobe natoľko strhujúca, že akýkoľvek zásah do nej, hoci aj veľmi príjemne počúvateľný ako je tomu na Premenách, už neprekoná ten prvotný pocit.

Minimálnou zmenou prešla skladba Spomaľ. Jej pôvodný klavírny aranžmán z nej spravil hit, ktorý baví viac ako jednu sezónu. Potlačiť ho do úzadia by preto bolo na škodu, a tak je dominantný aj v novej verzii. Vyniknúť tak v tejto nahrávke dostal Katkin vokálny prejav, ktorý je, rovnako ako v prípade Slnečnej balady, priaznivcom dôverne známy z koncertov.

Skromná, ale pôsobivá oslava dvoch dekád na scéne

"Ďakujem, že moju hudbu prežívate spolu s mnou," zanechala speváčka v booklete odkaz pre fanúšikov. Je v ňom výstižne odzrkadlená duša tohto albumu. Obsahuje totiž kolekciu piesní, ktoré si v týchto aranžmánoch nezaslúžia byť iba hudobným pozadím pri akejkoľvek inej činnosti. Tóny, ktoré prináša zloženie malého orchestra, vtiahnu poslucháča do centra diania tak, aby precítil atmosféru jednotlivých kúskov na albume v tých najmenších detailoch. 

Všetko vyššie spomínané vkusne dopĺňa pôsobivý booklet ladený do bielo-čiernych odtieňov s fotografiami zachytávajúcimi atmosféru nahrávania albumu. Postaral sa o ne Jakub Gulyás. Okrem záberov s hudobnými spolupracovníkmi ukazujú fotografie Katku Knechtovú aj ako éterickú ženu, čo je jedna z jej ďalších podôb. Možno to znie neuveriteľne, no na hudobnej scéne pôsobí už 20 rokov, počas ktorých bolo tých podôb mnoho. A práve album Premeny je skromne neskromnou oslavou tohto okrúhleho výročia.


Katarína Knechtová - Premeny 
(Sukuba agency, 2016)

1. Intro
2. Prežijú len milenci
3. To musí byť len láskou
4. Slnečná balada
5. Isabel
6. Motýľ Hlavolam
7. Keby
8. Tieňohra
9. Muoj Bože
10. Spomaľ
11. Outro
12. FEA (bonusová skladba)

Vypočujte si celý album na Deezeri:



Autorka: Miroslava Rabčanová
Foto: Jakub Gulyás

Súvisiaci interpreti: Katarína Knechtová