Už albumom Nebotrasenie (2009) ukázala Katarína Koščová jasný smer svojej tvorby. Odpútala sa od požiadaviek komerčného trhu a priklonila sa k neobmedzenej umeleckej slobode. Vtedajšiu načrtnutú cestu naplno rozvíja na svojej novej autorskej platni potvrdzujúcej, že speváčkine kroky bočiace od stredného prúdu sú tými správnymi.

Album Oknom je dôkazom toho, že tvorba na pomedzí jazzu, folku, šansónu a nevtieravého popu je zmes žánrov, ktorými si Katka Koščová dláždi cestu k úspechu. Možno nie masovému, jej skladby na nás pravdepodobne nebudú ani teraz vyskakovať z každého rádia, no nájdu si priaznivcov medzi poslucháčmi, ktorí sa neuspokoja s niečím priemerným a na rozdiel od väčšiny ľudí sú aj pravidelnými návštevníkmi koncertov. Nejde však o žiadnu ťažkú alternatívu, ponúkaná kolekcia trinástich skladieb je ľahko zrozumiteľná všetkým, ktorí jej rozumieť chcú. K tomu môžeme Kataríne Koščovej už teraz pogratulovať.
 
Autorská dvojica Koščová a Špiner je zárukou kvality

Na novinke dominuje raz jemný a podmanivý, inokedy nástojčivý zvuk klávesov Daniela Špinera. Jeho hra tvorí základnú líniu celého albumu, ktorému z tohto pohľadu stačilo naozaj tak málo, a pritom je hudobne tak vyšperkovaný. Nemožno tu ani náhodou hovoriť o monotónnosti. Daniel Špiner je jednoducho macher vo svojom fachu a dokáže vykúzliť melódie, v ktorých sa pri každom ďalšom počutí dá odhaliť niečo nové, dovtedy zahmlené. Vrstvenie hudobných aranžmánov albumu vnáša do počúvania akési tajomno, ktoré si môže poslucháč odkrývať tempom, ktoré jemu samému vyhovuje.


Za výsledkom inštrumentálnej stránky albumu stojí práve spoluhráč Andreja Šebana spoločne so samotnou Katkou Koščovou. Rokmi overená autorská dvojica sa opäť podpísala pod väčšinu skladieb. Po jednej piesni hudobne prispeli aj Martin Husovský z Komajoty a Ján Knapík. K finálnemu stvárneniu platne výrazne dopomohla aj spolupráca s prvotriednymi hudobníkmi, ktorí dokázali zhmotniť Katkine hudobné predstavy – Rasťo Uhrík (kontrabas), Daniel Šoltis (bicie), Peter Tomko (gitary) a Michal Červienka (akordeón), ktorého umenie si budú môcť fanúšikovia vychutnať aj na bližiacom sa turné.
 
O texty sa vo väčšinovej miere postarala tiež Koščová. Na novinke sa pohráva s poetickosťou, ktorú sa nebála povýšiť na jeden zo základných pilierov albumu. Práve lyrickosť novinky otvára priestor obrazotvornosti poslucháča, ktorý si do intimity piesní môže dosádzať svoje vlastné prežité skúsenosti. Dvoma českými textami obohatil album legendárny Michal Horáček a svojím rukopisom prispela aj Silvia Kaščáková, ktorá rovnako s Katkou nespolupracuje prvýkrát.

Katka Koščová a Daniel Špiner Zdroj: Facebook.com/katarinakoscovaMedzi Katkou a Danielom je prirodzená muzikantská chémia

Nenútené spojenie hravosti s intimitou

Je mnoho albumov, ktoré prinášajú buď intímnu melanchóliu alebo bezprostrednú veselosť, či také, ktoré sa snažia o kombináciu oboch nálad, čo v konečnom dôsledku nie vždy spolu ladí do jedného prirodzeného celku. Novinka Oknom je príkladom toho, že interpret môže uveriteľným spôsobom stvárňovať oba protipóly tak, že mu jedna i druhá poloha dokonale sedí. Katarína sa predstavila na jednej strane ako zádumčivá, melancholická a nežná duša (Staré lásky, Vtedy, Oknom, Rieka) a na strane druhej ako speváčka, ktorá si užíva radosť z hrania a svoju veselosť a spontánnu radosť vie bez silenia preniesť aj na svojich priaznivcov (O život, Z kaviarne Slávia, Člověk je rodem tanečník, Přes most bez punčoch). Stačí zavrieť oči a nechať sa unášať atmosférou jednotlivých piesní.

Ale poznáte to, sú albumy, na ktorých sa nachádza minimálne jedna skladba, o ktorej si poviete, tak táto tu nemusela byť. To som si povedala pri songu Pod šapitó. Následne som si uvedomila, že sa na to pozerám príliš krátkozrako. Veď jednou z najvýraznejších čŕt  Katky Koščovej sú predsa živé vystúpenia, ktoré sú charakteristické uvoľnenosťou, vychutnávaním si spriaznenosti medzi speváčkou, jej kapelou a fanúšikmi. A práve k atmosfére živých vystúpení sa hodí niečo, čo znie tak ako táto skladba. No aj tak, pomyslieť si niečo v podobnom duchu iba pri jednej piesni z celkového počtu trinásť je zanedbateľné.

Už teraz môžem bez preháňania a pochýb vyhlásiť, že z prešovskej rodáčky sa rokmi vyprofilovala originálna autorka hudby, textárka a speváčka, ktorej hudbu a hlas bez problémov rozpoznáte medzi desiatkami ďalších. Vo svojich piesňach ponúka samú seba bez akýchkoľvek postranných hier. Do zbierky svojich albumov tak prispela v týchto dňoch kúskom, ktorý je skutočnou hudobnou lahôdkou a zaslúži si patričnú pozornosť.


Katarína Koščová – Oknom
(Slnko Records, 2014)

1. K plafónu
2. Staré lásky
3. La la la
4. Ticho
5. Vtedy
6. Člověk je rodem tanečník
7. Přes most bez punčoch
8. Rieka
9. Pod šapitó
10. O život
11. Oknom
12. Magdalénka
13. Z kaviarne Slávia

Autorka: Miroslava Rabčanová
Foto: Facebook.com/katarinakoscova

Súvisiaci interpreti: Katarína Koščová