Peter Gabriel v Bratislave: S nestarnúcou hudbou ukázal, ako starne legenda

V pondelok sa po takmer 20 rokoch na Slovensko vrátila jedna z najvýznamnejších osobností hudobnej histórie. 64-ročný Brit s vynikajúcou kapelou ukázal svoju nekonvenčnosť a schopnosť starnúť bez známok umeleckého "opotrebovania". Koncert s jedinečnou dramaturgiou bol tak skutočnou lahôdkou pre fajnšmekrov.

Na rozdiel od vystúpenia na festivale Rock Pop v júni 1994, kedy bolo naňho zvedavých približne 18-tisíc fanúšikov, včera to z hľadiska návštevnosti nebola žiadna sláva - hala Slovnaft arény bola zaplnená približne do dvoch tretín kapacity. Zahrievacím kolom bolo krátke vystúpenie dvojice speváčok a multiinštrumentalistiek, ktoré sú zároveň súčasťou Gabrielovej kapely na turné Back to Front. Jennie Abrahamson a Linnea Olsson sú mimochodom spoluhráčkami nórskej speváčky Ane Brun, ktorá mala pôvodne sama absolvovať toto turné. Pre chorobu však musela túto príležitosť odmietnuť, a tak šancu dostali jej kolegyne, ktoré bývalému členovi a lídrovi kapely Genesis sama odporučila.

Fanúšikov, ktorí dorazili včas, prekvapil Peter Gabriel hneď v úvode koncertného večera. Podmanivé vystúpenie ženského dua totiž uviedol na pódiu osobne. Už to je ukážkou sympatického prístupu bez hviezdnych manierov, ktorým sa hudobník prejavoval počas celého večera. Koncert sa tak niesol v atmosfére vzájomného rešpektu všetkých účinkujúcich. Najviac priestoru samozrejme dostávali hudobníci - pôvodná kapela z nahrávania albumu So (1986) v zložení David Rhodes (gitara), David Sancious (gitara, klávesy), Tony Levin (basgitara) a Manu Katché (bicie). V druhej časti koncertu však pódium patrilo aj technikom, ktorí ovládali pohyblivé rampy so svetlami na štýl televíznych kamerových žeriavov jib. Ani na nich hudobník pri záverečnej ďakovačke nezabudol.

Čo skladba, to iný Peter Gabriel

Hlavnému koncertu večera opäť predchádzal Gabrielov moderátorský vstup, v ktorom pozdravil fanúšikov v slovenčine. Následne z papierového ťaháka prečítal, že "lepšie než ničiť váš jazyk, je použiť titulky" a už s ich pomocou fanúšikom priblížil koncepciu vystúpenia. To pozostávalo z troch častí - akustický úvod so spevákom za klavírom, experimentálna časť, a napokon hlavný chod v podobe slávneho albumu So (plus prídavky ako dezert, keďže hudobník celý program prezentoval v jedálenskej terminológii).

Hneď prvá časť bola veľmi zaujímavým zážitkom - odohrávala sa totiž v plne rozsvietenej hale. Ako hudobník uviedol, išlo mu o navodenie atmosféry tvorby či skúšky v štúdiu. Čarom nechceného bolo, že aj vďaka "poloprázdnemu" hľadisku sa v týchto minútach človek naozaj necítil ako na koncerte svetovej hviezdy. Na pódiu sa však diali veci, ktoré si môžu dovoliť len veľkí umelci. Už ako druhá zaznela emotívna skladba Come Talk To Me z veľmi osobného albumu Us (1992) a hneď po nej nasledoval príval energie v piesni Shock the Monkey. Obe publikum očarili, hoci zazneli v inej podobe, než ich poznáme z originálnych nahrávok.

Peter Gabriel v Bratislave, 5.5.2013Pozrite si celý fotoreport z koncertu

Striedanie silných, baladických skladieb s razantnejšími kúskami pokračovalo aj naďalej a s prechodom do ďalších fáz koncertu sa vďaka hre svetiel a LCD obrazovkám miestami celkom radikálne menil aj vzhľad pódia. V experimentálnejšej "čiernobielej" časti dostala väčší priestor elektronika a popri intímnejších kúskoch (Family Snapshot, Why Don't You Show Yourself) vynikli - vďaka upraveným, tvrdším aranžmánom - aj dnes progresívne znejúce vypaľovačky Digging in the Dirt alebo No Self Control.

Došlo aj na hitovku Solsbury Hill, mojím vrcholom druhej časti a jedným z najsilnejších momentov celého koncertu však bola skladba Secret World. Práve v nej sa naplno ukázali kvality lídra kapely, ktorého spevácke výkony v tichších pasážach koncertu boli rovnako silným zážitkom ako extatické inštrumentálne vyhrávky. Pri nich kapela predvádzala aj typické jednoduché choreografické prvky, ktoré podčiarkovali jednotu a zohratosť ostrieľaných hudobníkov.

Futurizmus aj emócie

Dramaturgické skoky boli na jednej strane osviežujúce, no zároveň v prvej polovici koncertu bránili naplno sa "ponoriť" do hudobného diania. O to viac však potom vynikol samotný album So, ktorý naživo skutočne fungoval ako celok. Publikum ožilo najmä pri najväčšom Gabrielovom hite Sledgehammer a hymne nezamestnaných Don't Give Up, v ktorej Kate Bush dôstojne a s pokorou zastúpila brunetka Jennie Ambrahamson.

Obe notoricky známe piesne sú však hneď na začiatku remastrovanej CD verzie albumu, a keďže na turné sú skladby usporiadané podľa tohto tracklistu, poslúžili najmä na vybudovanie atmosféry pred pomyselným finále. Tým bola, aspoň pre mňa, trojica nadčasových skladieb We Do What We're Told (Milgram's 37), This Is the Picture (Excellent Birds) a In Your Eyes, ktoré okrem skvelých inštrumentálnych a vokálnych výkonov (počas koncertu spievali všetci okrem bubeníka) vygradovali aj vďaka spomínaným svetelným rampám, pripomínajúcim obrovských inteligentných robotov z post-apokalyptického sci-fi.

Peter Gabriel v Bratislave, 5.5.2013Peter Gabriel v Bratislave - viac fotiek

V prídavkovej časti potom prišlo ešte jedno vizuálne pôsobivé prekvapenie, keď počas skladby The Tower That Ate People skutočne na pódiu vyrástla obrovská veža, ktorá požiera ľudí. Gabriel však z jej útrob unikol, aby následne futurizmus vystriedal tvrdý pád do nemenej temnej minulosti v piesni Biko, venovanej juhoafrickému aktivistovi Steveovi Bikovi, ktorý v roku 1977 podľahol zraneniam spôsobeným políciou počas výsluchu. Poslednou skladbou koncertu Gabriel zároveň presunul dôraz z technických vychytávok na samotnú hudbu a jej silu spájať ľudí. Pódium opustil ako prvý, pričom kapela pokračovala v hraní s podporou publika, ktoré Gabriel nechal dospievať opakujúci sa popevok. Ten v hale doznel až po poslednom údere bubeníka, vonku pred štadiónom sa však ozýval aj o niekoľko minút neskôr.

Keďže som sa narodil dva roky pred vydaním albumu So, nepatrím medzi ľudí, ktorí s hudbou Petera Gabriela vyrastali a radia ho medzi svojich najobľúbenejších umelcov. Po koncerte mám však minimálne o pár obľúbených skladieb viac a povznášajúcu atmosféru, ktorá vládla medzi fanúšikmi opúšťajúcimi zimný štadión, si budem pamätať. Ak ste bratislavský koncert vynechali a chcete to napraviť, máte možnosť napríklad 13. mája v Ostrave.

Setlist koncertu Petera Gabriela v Bratislave, 5. 5. 2014:

1. OBUT

2. Come Talk to Me

3. Shock the Monkey
4. Family Snapshot (prechod do elektrickej časti koncertu)
5. Digging in the Dirt
6. Secret World
7. The Family and the Fishing Net
8. No Self Control
9. Solsbury Hill
10. Why Don't You Show Yourself
--
So (1986)
11. Red Rain
12. Sledgehammer
13. Don't Give Up
14. That Voice Again
15. Mercy Street
16. Big Time
17. We Do What We're Told (Milgram's 37)
18. This Is the Picture (Excellent Birds)
19. In Your Eyes
--
prídavky:
20. The Tower That Ate People
21. Biko

Autor: Patrik Marflák
Foto: Marko Erd

Súvisiace články

Zobraziť diskusiu

blog comments powered by Disqus
Zobraziť klasickú verziu