Grandmaster Flash v Bratislave: lekcia z histórie hip-hopu a retro párty v jednom

Návšteva koncertu je v dnešnej dobe pomerne exotické dobrodružstvo. Takmer do poslednej chvíle nie je isté kde, kedy, za akých podmienok a či vôbec akcia prebehne. Aj preto ich je ako šafranu a všetci usporiadatelia, ktorí organizujú podujatia v súčasnej situácii, majú môj rešpekt.

Jednoduché to nemali ani chalani z Music Press Production, ich dlho plánovaná akcia, ktorou odštartovali novú sériu hudobných podujatí s názvom Danube Music Day, sa nakoniec takisto musela konať v náhradnom termíne. Nakoniec to vyšlo na prvú novembrovú sobotu, ideálny čas na hip-hopový večierok. To isté sa dá povedať aj o bratislavskom klube MMC, kde sa akcia konala. Už tradičné miesto s dobrým zázemím pre účinkujúcich a návštevníkov asi netreba nikomu špeciálne predstavovať a veľmi ma teší, že sa klubu darí prežívať.

Line-up sľuboval kvalitný old school zážitok, pretože hlavnou hviezdou bol Joseph Saddler, celému svetu známy pod pseudonymom Grandmaster Flash. 63-ročný rodák z Barbadosu je považovaný za jedného zo zakladateľov a priekopníkov žánru, najmä vďaka jeho prínosu v oblasti DJ-ingu, kde dotiahol do dokonalosti techniky backspinu, punch phrasingu alebo scratchingu. Ako prvý hip-hopový umelec bol v roku 2007 uvedený do Rock’n'rollovej siene slávy (spolu so svojou krú The Furious Five) a jeho legendárny gramofón Technics SL-1200 je vystavený v Národnom múzeu americkej histórie vo Washingtone.

Program koncertu, či skôr klubového festivalu, začal už o 18:00 dídžejským setom domácej hip-hopovej legendy. David zo Senca je otcom kultových nahrávok a koncertov Zvuk ulice, ktorý rapoval v slovenčine už v roku 1989 a jeho vinylová zbierka starého rapu, ale aj funku a soulu, nemá na Slovensku konkurenciu. Treba povedať, že publikum bolo po väčšine tvorené práve ročníkmi, ktoré môžu patriť medzi pamätníkov Zvuku ulice, takže David bol na zahrievací set určite dobrou voľbou. Jediná škoda bola, že jeho set bol zaradený na úplný začiatok, kedy postupne prichádzajúci návštevníci najskôr zapĺňali priestor pred klubom, kým vo vnútri to zívalo prázdnotou. Pôvodne mal po ňom vystúpiť DJ Spinheadz, ktorý sa ale žiaľ zo zdravotných dôvodov nemohol zúčastniť, a tak nasledoval DJ Mercy. Počas jeho setu, v ktorom zaznelo viacero klasických rapových hitov, ale aj novšia produkcia (napr. Kendrick Lamar), sa parket začal pomaly zapĺňať.

Karol Zajac, MMC, 6.11.2021Bratislavská breakdanceová legenda Karol Zajac (foto: Branislav Vartovník)

To najlepšie z hip-hopového tanca aj rapu

Výrazným oživením a skvelým ťahom od organizátorov bolo tanečné vystúpenie v réžii Laciho Strikea a jeho Street Dance Academy. Na pomoc si prizvali bboys z Hasta la Muerte a legendárneho Karola Zajaca z vôbec prvej breakdanceovej formácie na Slovensku - Gumení chlapci. Jeho kolegami boli napríklad Ivo Ladižinský, Fredy Aisy alebo Mako Hindy, ktorého sme mohli vidieť v publiku spolu s Jarom Bekrom, ako sa zabávali a povzbudzovali kamarátov. Spoločné choreografie sa striedali s individuálnymi vystúpeniami tanečníc a tanečníkov vrátane Laciho Strikea a Karola Zajaca, ktorého electric boogie a nezameniteľný štýl mali v publiku najväčší ohlas. Klub sa vďaka tejto tanečnej šou veľmi rýchlo dostával do varu a pri DJovi Mercym, ktorý to mal celé hudobne pod palcom, sa už nenápadne pripravoval DJ Vec.

Nebolo prekvapením, že hlavným reprezentantom domácej scény bol práve Vec, ktorý je v našich končinách považovaný za priekopníka v rovnakej disciplíne ako hlavná hviezda večera. Keďže na akcii vystupoval hlavne ako DJ, k mikrofónu si na pomoc zavolal Tona S. a Zverinu. Táto trojica by nemala problém zostaviť program aj na niekoľko hodín, tu sa však museli zmestiť zhruba do jednej, počas ktorej zaznel prierez tým najlepším z ich sólovej tvorby, ale aj z projektu Ultrazvuk. Väčšinu skladieb publikum poznalo naspamäť a celý set bol správne natlakovaný bez hluchého miesta.

Tono S., MMC, 6.11.2021Tono S. vystúpil v MMC s Vecom a Zverinom (foto: Branislav Vartovník)

Musím priznať, že Tóna som videl prvýkrát, ale určite nie posledný. Vtipné, zmysluplné texty s veľmi dobre zvládnutou technikou rapu a výborný pódiový prejav ho hneď zaradili medzi mojich favoritov. Vtip a nadhľad dominoval celému setu bez ohľadu na to, kto bol pri mikrofóne. Od Zverkyho som presne vedel čo čakať, a to som aj dostal. Rodák zo Šváboviec zreje ako pálenka v sude, jeho horský štýl mám rád už od prvého albumu Svetlo v tme (2005) a veľmi si u mňa šplhol aj hosťovaním v skladbe My vs. Oni metalových Rust2Dust (spojenie týchto dvoch žánrov by som na domácej scéne rád videl častejšie). V závere Vec, Tono S. a Zverina odpálili hity Turista a Tozmemi od Trosiek a po krátkej prestavbe pódia už bolo všetko pripravené pre headlinera.

Tam, kde to celé začalo

Celý audio-vizuálny set Hip Hop: People, Places & Things, ktorý v posledných rokoch na svojich turné prezentuje Grandmaster Flash, má edukačno-zábavný charakter a dá sa rozdeliť do štyroch tematických blokov. V prvom nám predstavil vlastnú históriu a začiatky ako aj základy a počiatky dídžejingu a hip-hopovej produkcie. Dokumentárne intro premietané na veľkom plátne v pozadí nám predstavilo Bronx sedemdesiatych rokov minulého storočia, kde mladý Joseph fascinovaný zbierkou platní svojho otca začínal experimentovať s DJ-ingom a organizovať prvé street parties. Aparatúru zapojili na prívod elektriny z pouličného osvetlenia a predvádzali doma natrénované triky prvýkrát na verejnosti. Hudobne túto časť vystúpenia sprevádzal mix všetkého možného od Arethy Franklin až po AC/DC a cieľom bolo najmä predstavenie jednotlivých DJských zručností tak, aby to pochopili aj ľudia, ktorí ešte na hip-hope neboli.

Nasledoval najemotívnejší blok, ktorý by sa dal nazvať pocta zosnulým kamarátom. Na plátne sa striedali tváre a mená menších aj väčších legiend, starších a, žiaľ, aj mladších raperov, ktorí už z rôznych príčin nie sú medzi nami. Video samozrejme vždy dopĺňala hudba práve zobrazovaného interpreta. Boli medzi nimi napríklad Keef Cowboy (Grandmasterov parťák z formácie The Furious Five), Ol' Dirty Bastard, Notorious B.I.G., Tupac, J Dilla, Phife Dawg, Guru z Gang Starr, Easy E, Big L, Prodigy, MCA z Beastie Boys, Juice WRLD a mnohí ďalší.

Grandmaster Flash v bratislavskom MMC, 6.11.2021Grandmaster Flash v MMC, na obrazovke zosnulý raper Guru (foto: Branislav Vartovník)

Predposledný blok odštartoval skladbou New York od Jay Z-ho a Alicie Keys. Bol totiž venovaný práve tejto hudobnej metropole, v ktorej sa hip-hop pred 50 rokmi zrodil. Dozvedeli sme sa o jeho mestských častiach a kto odkiaľ pochádza. Začalo sa logicky Bronxom, kde žije Grandmaster Flash a zahral nám aj niečo od svojich susedov a kolegov ako Melle Mel či Grandmaster Caz. Odtiaľ sme sa presunuli do štvrte Queens, ktorú reprezentovali napríklad 50 Cent, LL Cool J, Q-Tip alebo Nas. Brooklyn je domovom už spomínaného Jay Z, Lil Kim, ale publikum potešili najmä skladby od Ol' Dirty Bastarda. Yonkers síce nie je priamo mestskou časťou New Yorku, každopádne si svoje miesto v bloku zaslúžil vďaka rodákovi menom DMX. Odtiaľ sme sa vrátili priamo do centra na Manhattan, odkiaľ pochádzajú Big L či Jim Jones. Prehliadku mestom suveréne uzavrel Staten Island a rad za radom sme dostali naložené od každého člena Wu-Tang Clanu.

Záverečný blok začal tým, čím mal podľa mňa skončiť. Po krátkom turntablistickom intre nasledoval najväčší hit formácie Grandmaster Flash & The Furious Five, ikonická skladba The Message. Nahrávka z roku 1982 za takmer polstoročie svojej existencie ovplyvnila nespočetné množstvo nielen hip-hopových umelcov. Napríklad aj Phil Collins spolu s producentom Hughom Padghamom priznali výraznú inšpiráciu pri tvorbe skladby Mama práve hitom The Message, ktorý sa v britskom hudobnom magazíne NME umiestnil na prvom mieste retrospektívneho rebríčka Track Of The Year.


Hip-hopová retro párty

Týmto momentom, kedy si baviaci sa ľudia zborovo spievali "Don't push me, cause I'm close to the edge, I'm trying not to lose my head" večer vyvrcholil. Vzápätí nasledovalo niečo ako voľná zábava a dovtedy výrazne konceptuálny program na posledných asi 40 minút pomerne rýchlo skĺzol do klasickej diskotéky. Vcelku predvídateľný výber hip-hopových hitov prevažne z osemdesiatych, deväťdesiatych a nultých rokov Grandmaster Flash spestroval naznámejšími skladbami od Bee Gees (Stayin' Alive), The Jackson 5 (I Want You Back), Davida Bowieho (Let's Dance) či The White Stripes (Seven Nation Army) a dovtedy zaujímavú a pútavú projekciu na plátne nahradilo nezáživné scrollovanie Grandmasterovým instagramovým účtom, ktoré sa v pravidelných intervaloch opakovalo až do skončenia šou zhruba o 23:30.

Z hľadiska konceptu a dramaturgie si teda možno predstaviť aj lepšie vygradovanú audiovizuálnu šou. No ak budeme tento štvrtý blok brať len ako veľmi štedrý "prídavok", zostavený z notoricky známych hitov posledných dekád a trvajúci takmer tretinu celého vystúpenia, tak je jeho prevedenie viacmenej v poriadku. Pútavosťou však jednoznačne zvíťazili spomínané tri bloky venované "ľuďom, miestam a veciam". Svedčilo o tom aj postupne rednúce publikum počas "freestylového" záveru koncertu. Ten okrem zábavy pre nenáročných priniesol aj kruté uvedomenie si vlastného starnutia a faktu, že už aj hip-hop vie byť poriadne retro.

Grandmaster Flash v bratislavskom MMC, 6.11.2021Grandmaster Flash v Bratislave - pozrite si celý fotoreport

Pred začiatkom vystúpenia som mal trochu strach z absencie MC-ho, keďže Grandmaster Flash vystupuje sám. Nakoniec však boli moje obavy zbytočné, pretože legendárnemu dídžejovi to ide aj s mikrofónom. Publikum neustále hecoval k nejakej akcii a keďže veľkú časť setu tvorili svetoznáme hity, tak ľudia v sále ochotne vykonávali aj spevácke povinnosti. Obe strany si to evidentne veľmi dobre užívali.   

Akcia to bola podarená, každý z účinkujúcich prispel k celkovému pozitívnemu výsledku a reakcie návštevníkov boli voči všetkým veľmi priaznivé. Ľuďom v publiku patrí takisto obrovská vďaka, že aj v tejto dobe, ktorá kultúre veľmi nepraje, si našli čas, odvahu a financie, aby podporili pekný projekt, ktorý sa snáď v budúcnosti ešte zopakuje. Danube Music Day by si pokračovanie určite zaslúžil.

Autor: Tomáš Danišovič
Foto: Branislav Vartovník

Súvisiace články

Zobraziť diskusiu

blog comments powered by Disqus
Zobraziť klasickú verziu