David Kollar na novom albume Sonic Pulses pôsobivo vrství sláčikové nástroje

Gitarista, improvizátor a skladateľ filmovej hudby David Kollar počas koronakrízy nezaháľa a potvrdzuje, že patrí medzi najpracovitejších a najproduktívnejších hudobníkov na slovenskej hudobnej scéne. Minulý rok vydal šesť albumov, soundtrackov a medzinárodných spoluprác, teraz prináša nový sólový ambientný album Sonic Pulses.

David Kollar je známy na Slovensku i v zahraničí vďaka spoluprácam so svetovými hudobníkmi ako sú Arve Henriksen, Christian Fennesz, Erik Truffaz, Steven Wilson, Tim Bowness, Marco Minnemann či Pat Mastelotto. Za pozornosť však stoja aj jeho filmové soundtracky a sólové nahrávky. Tú najnovšiu s názvom Sonic Pulses vydal v piatok 5. februára.

"Hudbu na novom albume som nahral v reálnom čase. Štyri dni som vrstvil na seba sláčikové nástroje. Prvá vrstva rozhodla o dĺžke skladby. Potom som nahral ďalšie tri vrstvy. Vo finále má tak každá z nich štyri vrstvy nahrané na seba. Nakoniec som ich 'pokropil' barytónovou gitarou, na ktorej som hral aj so slákom. Sonic Pulses je zvuková hmota, v ktorej žijú drobné organizmy. Odporúčam počúvať túto platňu so zavretými očami od začiatku do konca," píše hudobník a skladateľ na obale svojho nového albumu.

Nahrávka si vnímavého poslucháča získa silnou atmosférou a pomaly, postupne sa rozvíjajúcimi motívmi. Napriek zvukovej úspornosti a množstvu repetície má každá zo štyroch skladieb svoj dej, ktorý sa rozprestiera na veľkorysej ploche od sedem a pol do trinásť minút. Nič pre netrpezlivých, na svoje si prídu najmä fanúšikovia minimalizmu, dark ambientu a soundtrackov k nezávislým sci-fi filmom.



"
Hudba založená na využití drónov (dlhé nepretržité zvukové plochy alebo zoskupenia tónov, pozn. red.), ktorá je napríklad pre Japonsko, Indiu a Austráliu archetypálna, sa v Európe rozliala v 20. storočí vďaka minimalizmu, alternatívnemu rocku a elektronickej hudbe. Od roku 1958, kedy Američan Le Monte Young predstavil svoje Trio for Strings, však ubehlo veľa času. Cez Johna Calea, Terryho Rileyho, Klausa Schulza, Briana Ena, Biosphere, ale tiež Georgea Crumba a jeho Black Angels či sláčikové kvartetá Henryka Góreckého, sa dróny rozšírili aj do súčasnej progresívnej hudby. Ale len niektorí skladatelia dokážu ich dokážu využiť originálne a s neobyčajnou sugestivitou. Vypočujte si nové 'koronavírusové' nahrávky Davida Kollara. Vniknú do vás všetkými pórmi tela, rozochvejú vás, naplnia pokorou i vzdorom, vyliečia a vyburcujú..." napísal o albume Sonic Pulses Jan Hocek, redaktor českého hudobného webu Jazzport, ktorý prispieva aj do magazínu HISvoice a slovenského jazzového portálu Skjazz.sk.

Album Sonic Pulses vyšiel 5. februára v digitálnej verzii a v limitovanej edícii na CD (digipack) na Bandcampe Davida Kollara. 19. februára nahrávka vyjde aj na českej značke Blue Lizard Records.

Prečítajte si tiež: Produktívny rok Davida Kollara: albumy, soundtracky aj hudba pre prezidentku

Povedali/napísali o Davidovi Kollarovi:

"Jeho jedinečný prístup ku gitare ako nástroju a súčasné improvizačné / kompozičné idiómy sú fascinujúce a inovatívne. Početné nahrávky Kollara ako sólového umelca, ale aj ako spolupracovníka iných hudobných projektov, sú míľnikmi súčasnej európskej hudobnej sféry a každý z nich odkrýva ďalšiu stránku jeho komplexnej a neustále sa rozvíjajúcej hudobnej identity a umeleckej osobnosti. Kollar zaobchádza s hudbou s hlbokým stupňom vážnosti a osobnej angažovanosti, akoby každý s jeho projektov nebol iba jeho imaginárnym, hudobným dieťaťom ale skutočným potomkom. S nástrojom zaobchádza ako s bránou medzi jeho komplexnými nápadmi a ich hudobným zobrazením, rovnako, ako sochár zaobchádza s dlátom alebo maliar so štetcom." - Adam Baruch, Jazz Forum Magazine UK/PL

"Veľmi ma baví Davidov spôsob hry a prístup ku gitare." - gitarista David Torn (hral na nahrávkach Davida Bowieho, Davida Sylviana, Riyuichiho Sakamota a mnohých ďalších)

"Keby podobný úspech dosiahol nejaký slovenský športovec, venovali by sa tomu všetky naše médiá. Kým album, na ktorý nahral gitary, viedol britskú hitparádu, David Kollar improvizoval v Piešťanoch." - Oliver Rehák, Denník N

"Mám Davida Kollara ako muzikanta rád, okrem iného preto, že má blízko k rocku. Sám som bol fanúšikom rocku a konkrétne King Crimson. David má ale blízko aj k ambientnej hudbe a mne sa vždy páčil napríklad Brian Eno. Je to skutočne veľmi nadaný mladý muzikant. Práve mi poslal vynikajúcu novú skladbu, takú rockovejšiu. Má veľký zmysel pre dobrý zvuk a pre priestor." - Erik Truffaz, svetoznámy francúzsky trubkár

"Úžasná hra a produkcia." - gitarista a producent Christian Fennesz (spolupracoval s Mikeom Pattonom z Faith No More, Ryuichim Sakamotom, Davidom Sylvianom či kapelou Ulver)

"Davidovo zvukové ovládanie gitary je na albume Sculpting in Time v plnej sile. S ľahkosťou skáče z filmových obrazov k ťažkým rockovým útokom a so svojimi gitarami vytvára vždy niečo jedinečné. Pri opakovanom počúvaní je toho toľko, čo treba odhaliť. Milujem to!" - John Van Tongeren (spolupracovník Hans Zimmera a autor hudby k epizódam Tom a Jerry)

"Úžasný David Kollar priniesol niekoľko ďalších skvelých gitarových partov na môj nadchádzajúci album. Veľmi jedinečný hráč so skvelým hudobným cítením a tónom." - Marco Minnemann, bubeník Joe Satrianiho a Aristocrats 

"Milujem jeho ťažkú náladu a temnú atmosféru. Pri počúvaní jeho hudby sa určite dostanete do hlbokých tonalít!" - klávesák Adam Holzman, spoluhráč Miles Davisa, Robben Forda, Marcus Millera či Michela Petruccianiho

"Páči sa mi, ako sa stavia k hudbe / gitare, pretože nedokážem rozoznať, aký štýl v skutočnosti hrá. Je to veľmi zvláštny štýl obsahujúci prvky rockovej, jazzovej a avantgardnej, a dokonca aj elektronickej hudby. Je to výborné. Považujem ho za skutočného hudobníka 21. storočia" - Steven Wilson, Porcupine Tree

Text: Hudba.sk (zdroj: David Kollar)
Foto: archív hudobníka

Súvisiace články

Zobraziť diskusiu

blog comments powered by Disqus
Zobraziť klasickú verziu