V nedeľu 14. marca bude uvedená online premiéra nového diela skladateľa Miroslava Tótha, ktorý zložil skladbu pre Jána Kuciaka a Martinu Kušnírovú (premiérovanú Kronos Quartetom na Festivale Pohoda). Nové dielo Black Angels Songs prepája súčasnú vážnu a elektronickú hudbu a je mimoriadne spoločensky reflektívne.

Venoval ho rodičom Fedora a Egona Gála, poukazuje na hrôzy nacionálneho socializmu a fašizmu z minulosti, ktoré stále presahujú aj do súčasnosti. V aktuálnej spoločenskej a politickej situácii si autor vybral razantný spôsob ako dielo uviesť a podčiarknuť krízu, v ktorej sme sa ocitli. Pomyselný nástup dystópie nie je len umeleckým názvom ojedinelého hudobného telesa, ktoré vzniklo pre príležitosť svetovej premiéry, ale aj nastupujúca realita parlamentného zastúpenia v podobe propagácie neonacistických symbolík a ideí na Slovensku.

Miroslav Tóth, skladateľ súčasnej a experimentálnej hudby, vydáva 14. marca na Tothem records v digitálnej podobe, aj na vinyle, album Black Angels Songs. Dielo napísané pre sláčikový kvartet a elektroniku, je rozdelené na Book I. a Book II. Pre autora je v súvislosti s týmto dielom kľúčová symbolika 14. marca, kedy v roku 1939 ako dôsledok rozpadu Československa, nastúpil fašistický režim a vznikol Slovenský štát. Skladbu venoval obetiam vojny a najmä obetiam pochodu smrti, v ktorom bol nemeckým vojakom zastrelený aj Vojtech Gál, otec Fedora a Egona Gála.


Od čias konca vojny sa náš región vyrovnáva s vojnovými udalosťami a holokaustom, za ktorými stojí aj prvý slovenský prezident, kontroverzná postava dejín, katolícky kňaz Jozef Tiso. V spolupráci s kultúrnym centrom Hviezdne noci, ktoré vzniklo v meste Bytča, sa 14. marca uskutoční historicky prvý koncert druhej časti diela Black Angels Songs – Book II, z ktorého vznikne audiovizuálny záznam, vysielaný ako online podujatie. Koncert sa symbolicky odohrá na mieste bývalého židovského cintorína, dnes sídliskového parku. Napriek spomienkovému pomníku umiestnenému v parku je jeho historická pamäť vygumovaná a nemá status pietneho miesta. Mnohí obyvatelia netušia, že Gaštanová aleja, podľa ktorej sa park označuje, je pôvodným cintorínskym stromoradím. Židovský cintorín tu stál už od začiatku 19. storočia a posledný pohreb sa konal v roku 1955. Cintorín asanovali počas normalizácie pri výstavbe sídliska, kedy odviezli zvyšné náhrobky. Hroby však nikdy neexhumovali.

Koncert bude site specific intervenciou a hudobnou pietou pre zabudnutých mŕtvych na pamiatku obetí holokaustu, ale aj prejav úcty k preživším a k ich rodinám a potomkom. "Black Angels Songs sú výkrikom. Vznikli na popole našich mŕtvych, v konfliktoch s našimi nepriateľmi a v našich vlastných vášnivých sporoch o zmysel života a pamäti," Fedor Gál.


Živá hudba bez divákov

V nedeľu 14. marca podvečer o 18:00 sa v spolupráci s T3 – Kultúrny prostriedok a ich koncertnou sériou Zhluk, Festivalom Pohoda a Denníkom N uskutoční priamy prenos koncertu a online diskusia, podobne ako 17. novembra počas podujatia Koncert pre všímavých. V bratislavskej odstavenej električke na Trnavskom Mýte vtedy uviedol Dystopic Requiem Quartet prvú časť Tóthovho diela, Black Angels Songs Book I a teraz si diváci budú môcť pozrieť premiéru Book II, kde autor kombinuje sláčikový kvartet a explozívnu elektroniku. Po koncerte sa uskutoční diskusia na tému Prízraky minulosti, do ktorej prijal pozvanie Egon Gál a moderátor Oliver Rehák.

Premiéru diela Black Angels Songs prisľúbilo šesť svetových rádií: Radios Elektroniskt i P2 vo Švédsku, srbské Radio Beograd 3, Rádio Vltava – Český rozhlas, Radio Gagaring Hamburg, maďarské Rádio Bartók a domáce Rádio Devín. Nestáva sa často, že by dielo zo súčasnej alternatívnej scény ešte pred uvedením malo taký medzinárodný dosah. Záujem o koncerty Dystopic Requiem Quartet na rôznych kultúrnych podujatiach a festivaloch prejavili už teraz mnohí organizátori.

Autor mnohých spoločensky angažovaných diel Miroslav Tóth, interpreti z Dystopic Requiem Quartet, ale tiež organizátori podujatí a ľudia z oblasti kultúry, ktorí stoja za Tóthom a jeho aktivitami, chcú touto akciou poukázať na to, že 14. marec nesmie byť ďalším dátumom po 17. novembri, ktorého symboliku môžu v týchto časoch ukradnúť tí, ktorí v súčasnej pretrvávajúcej kríze nevydržali stáť na strane hodnôt demokracie a historického svedomia.


17. novembra, počas premiéry prvej časti diela Book I, sa na námestiach objavili protesty, kde tisícky ľudí bez rúšok protestovali aj na stranách pochybných ideológií a ich oficiálnych politických reprezentantov. Autorov koncept zachovania živých koncertov za každých okolností a prepájania svojho angažovaného umenia so spoločenskými témami pretrváva a silnie. Organizátori akcie samozrejme dbajú na dodržiavanie vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva a na všetky bezpečnostné opatrenia, ale trvajú na tom, že napriek silnejúcej kríze (nielen pandemickej, ale aj politickej, ekonomickej a kultúrnej) hudba nesmie stíchnuť.

"Nenechal by som sa zmýliť tým, že doba, v ktorej dnes žijeme nemôže byť nastupujúcou dystópiou. Že ešte stále sa máme dobre, oproti minulosti plnej vojen, hladomoru a rôznych foriem cieleného utrpenia. Ak legitimizujeme propagátorov neonacizmu, klérofašizmu alebo aj neokomunizmu v parlamente, tak kedy nastane moment, že stratíme cit pre pripomenutie si tých, ktorí kvôli podobným tendenciám dostali guľku do hlavy? Teda otázka bude, či nás stále bude dostatok na to, aby to malo odozvu," uviedol Miroslav Tóth

Vydanie LP a aktivity spojené s uvedením Black Angels Songs podporil riaditeľ festivalu Pohoda Michal Kaščák, česká moderátorka a herečka Anita Krausová, svetová operná diva Dagmar Pecková, partneri a mnohí prispievatelia a online podporovatelia, ktorí vznik tohto programu a LP podporili v kampani na StartLabe. Koncert s diskusiou bude 14. marca o 18:00 v priamom prenose na sociálnej sieti vysielať T3 – Kultúrny prostriedok, Denník N a Pohoda festival. Záznam z podujatia v Bytči bude vysielať dňa 16. marca o 18:00 KC Hviezdne Noci a aj židovská online televízia Tachles.tv.

Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytla Martina Kotláriková.

Foto: Ján Trojan