Spoločenská zodpovednosť a vášeň pre hudbu a slobodnú tvorbu. To sú dve veci, za ktoré v stredu večer organizátori festivalu Pohoda získali ocenenia v rámci European Festival Awards. Premenili tak obe svoje tohtoročné nominácie a postarali sa o skvelý štart českého a slovenského fokusu na najväčšom showcaseovom festivale Európy.

Po minuloročnom premiérovom ocenení v rámci European Festival Awards sa tím festivalu Pohoda a s ním aj celá slovenská výprava na Eurosonicu 2019 tešila dvojnásobne. Spolu s nórskym festivalom Roskilde tak slovenský festival získal najviac ocenení na aktuálnom ročníku prestížnych festivalových cien. O oboch cenách pre Pohodu rozhodli odborné poroty zložené z hudobných profesionálov z celej Európy.

Ako prvú si organizátori prevzali cenu Take a Stand Award, udeľovanú za to, že festival je okrem umenia a zábavy aj o zodpovednosti a postoji k aktuálnemu dianiu v spoločnosti. Pohodu na toto ocenenie nominovali aj minulý rok, vtedy však zo siedmich nominácií premenila len jednu - za dôraz na ekologické riešenia. Teraz mala stopercentnú úspešnosť a pri svojej druhej nominácii bol úspešný aj šéf festivalu Michal Kaščák. Kolegovia z európskeho hudobného biznisu ho ocenili za "excelentnosť" (v zmysle vynikajúcej kvality jeho práce) a vášeň, s ktorou festival pripravuje už 23 rokov. Award for Excellence and Passion, ktorú možno vnímať aj ako ocenenie za prínos pre hudobnú scénu na Slovensku a v Európe, potvrdzuje pozíciu Michala Kaščáka ako jedného z najrešpektovanejších hudobných profesionálov na kontinente.

Zdroj: Martina Mlčúchová

Nezávislé umenie potrebuje slobodu

"Obe ceny sú symbolické, obe v sebe spájajú umenie a slobodu. Slobodný festival považujem za zázrak a považujem za prirodzené, že jeho silu chceme využiť na šírenie tolerancie a slobody. Je tiež dobré vidieť, že sa ľudia v Európe zaujímajú o to, čo sa deje na Slovensku,“ povedal o oceneniach Michal Kaščák. V tíme festivalu bezprostredne po zisku Take a Stand Award zavládli zmiešané pocity, nakoľko udalosťou, na ktorú Pohoda svojím programom aj viacerými mimofestivalovými podujatiami minulý rok reagovala, bola vražda novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej. Tá bohužiaľ zatienila aj 100. výročie vzniku ČSR, ktoré by za iných okolností bola najvýraznejším "politickým" odkazom Pohody 2018.

Nešlo pritom len o samotný program festivalu. V čase, kedy mali vrcholiť jeho prípravy, sa Pohoda,  bezprostredne po tragédii, ktorá otriasla Slovenskom, pustila do organizovania série spomienkových koncertov pre Jána a Martinu v Bratislave, Prešove, Žiline, Nitre, Košiciach, Pezinku a v deň ich plánovanej svadby aj v Gregorovciach. Vraždu novinára a jeho partnerky označil Michal Kaščák za útok na slobodu. "Nezávislé umenie potrebuje pre svoju existenciu slobodu, pre ktorú zomreli Martina a Ján," uviedol už pred marcovým bratislavským koncertom. 

Páru bol napokon venovaný aj otvárací koncert festivalu, víťazná inštalácia Public art festival contest a iniciatíva vizuálnych umelcov s názvom Reakcia. Umeleckým vrcholom bola ale svetová premiéra Kvarteta siahajúcich chápadiel od mladého slovenského skladateľa Mira Tótha, ktorú uviedlo svetoznáme sláčikové kvarteto Kronos Quartet. Jána a Martinu si Pohoda pripomenula aj symbolickou bránou Spojili nás, ktorej názov bol aj hlavným odkazom, ktorý včera zaznel z pódia na European Festival Awards. 

Cenu si organizačný tím prevzal z rúk Eurokomisára pre Vzdelanie, kultúru, mládež a šport TiborNavracsicsa, ktorý okrem samotnej reakcie na minuloročné udalosti ocenil tiež dlhodobý prístup festivalu k citlivým spoločenským témam, oddanosť voči slobode a vnímanie zodpovednosti za spoločnosť aj mimo festivalových pódií. Išlo o druhý ročník ocenenia, pričom Pohoda bola nominovaná aj minulý rok za inštaláciu Minaret, ktorá sa objavila okrem Pohody aj na susednom Szigete.

dve ceny pre Pohodu na European Festival Awards Zdroj: PR

Kaščák: Je ľahké byť "excelentný", keď máte excelentných ľudí

Award for Excellence and Passion si Michal Kaščák prevzal z rúk minuloročnej víťazky Frusziny Szép. Tá v dlhom úvodnom prejave vyzdvihla najmä fakt, že spôsob, akým Michal pristupuje k organizácii festivalu s narážkou na predchádzajúce ocenenie: "Keď Michal vidí akýkoľvek problém v spoločnosti, tak pred ním nezatvára oči, ale práve naopak - umiestni ho do srdca svojho festivalu." Spolu s Michalom boli v tejto kategórii nominované osobnosti ako právnik Glastonbury Ben Chalis, šéf festivalu EXIT Ivan Milivojev, šéf Yourope Philippe Cornu či riaditeľ Go-group Holger Jan Schmidt. 

Ako jednej zo zásadných osobností, ktoré ju najviac ovplyvnili, poďakovala Kaščákovi aj Codruta Vulcu, šéfka rumunského festivalu ARTmania , ktorý si z EFA 2018 odniesol cenu pre najlepší malý festival. "Je ľahké byť 'excelentný', keď máte okolo seba toľkých excelentných ľudí. Je ľahké mať vášeň pre niečo tak úžasné, ako je hudba. Cenu považujem za ocenenie Pohody, jej čaro by nefungovalo bez našich návštevníkov, ktorí ju napĺňajú zmyslom," povedal o ocenení Michal Kaščák.

Slovensko sa na Eurosonicu nestratí

Svoju excelentnosť a vášeň ukazuje spolu s celým svojím tímom aj v rámci organizovania slovenského fokusu na Eurosonicu, ktorý je tento rok špeciálne zameraný práve na našu a českú scénu. Pre celú 120-člennú slovenskú výpravu je spoločný pobyt v Groningene (na štyroch lodiach neďaleko centra diania) veľkým dobrodružstvom a príležitosťou na zviditeľnenie. Organizačne je pre hudobníkov, manažérov, novinárov, fotografov a ďalších účastníkov všetko pripravené bezchybne a tím Pohody robí všetko preto, aby bolo Slovensko na podujatí s účasťou viac než 4000 hudobných profesionálov z celej Európy neprehliadnuteľné. Zisk dvoch festivalových cien sa naplánovať nedal, no možno to vnímať ako symbolické ovocie skvelej práce Pohody aj na samotnom fokuse. Lepší začiatok prezentácie našej scény na Eurosonicu si totiž naozaj len ťažko predstaviť.

Ako prví zo slovenských kapiel sa včera večer, necelú hodinu po European Festival Awards predstavili post-rockeri The Ills, ktorí sa do Groningenu vrátili po dvoch rokoch. Odvážne pritom stavili na koncertnú premiéru úplne nových, doposiaľ nevydaných skladieb, ktoré tvorili väčšinu setlistu (šesť noviniek vs. dva staršie kúsky). Jeden z takmer tridsiatich priestorov, v ktorých sa Eurosonic koná, sa im podarilo zaplniť natoľko, že mnohí si museli počkať pred klubom, aby sa dostali dnu. Po zaplnení kapacity totiž organizátori vždy púšťajú len toľko ľudí, koľko počas koncertu odíde. The Ills však väčšinu návštevníkov chytili a už tak ľahko nepustili.

Prečítajte si: The Ills zverejnili skladbu Squarevoucher, prvý singel a video z nového albumu

Dnes pokračuje prezentácia slovenskej hudby najskôr v rámci konferenčnej časti Eurosonicu, kde budú o nej hovoriť Alexander Čerevka (LALA Slovak Music Export, SHARPE, Slnko Records) a Tatiana Lehocká (agentúra Real Something, zastupujúca The Ills, Nvmeri aj českých Manon Meurt). Podvečer štartuje program Garáže, kde sa od 17:00 do 20:00 predstavia štyri kapely a v rámci hlavného programu vo večerných hodinách vystúpia Nvmeri, Tittingur, Isama Zing a slovensko-maďarský projekt Thisnis. V piatok sa zase v krásnom priestore Grand Theatre predstaví Katarína Máliková & Ensemble a v rôznych ďalších kluboch zahrajú Möbius, Our Stories, Autumnist a B-Complex. Komplexnú reportáž vám prinesieme po festivale.

Text: Patrik Marflák + TS (Anton Repka / Pohoda festival)
Foto: Martina Mlčúchová