Po kompletoch Šostakovičových a Bartókových sláčikových kvartet, po edícii venovanej Beethovenovi a Stravinskému priniesol medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie bratislavskému publiku nadčasovú hudbu nemeckého barokového génia Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750).

Festivalová dramaturgia ponúkla šesť koncertných večerov, súčasťou bol aj detský koncert v spolupráci so Základnou umeleckou školou M. Ruppeldta, organový recitál nemeckého organistu Wolfganga Zerera a prednáška renomovanej muzikologičky Christine Blanken z Bachovho inštitútu v Lipsku. Na zimnej edícii festivalu zaznelo všetkých šesť Brandenburských koncertov pod vedením vynikajúceho huslistu Igora Karška, komplety Suít pre sólové violončelo v podaní britského violončelistu Roberta Cohena a Jozefa Luptáka, Goldbergovské variácie v interpretácii špičkového klaviristu Mikiho Skutu, či komplet Sonát a partít pre sólové husle v podaní husľových virtuózov Ilyu Gringoltsa a Milana Paľu.

Pozvanie na festival prijal aj svetoznámy hráč na čembale Mahan Esfahani. Festival uzavrelo partnerské podujatie, koncert súboru starej hudby Solamente naturali, ktorý v rámci svojho cyklu spolu s dielami Johanna Michaela Bacha uviedol aj slávnostné kantáty Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort a Die Elenden sollen essen. Celkovo na festivale vystúpilo viac ako 35 domácich a zahraničných interpretov s návštevnosťou cez 1700 návštevníkov, viaceré koncerty boli vopred vypredané.

Konvergencie pokračujú v septembri

Ideou Konvergencií je spájanie a podpora domáceho interpretačného umenia, v tomto zmysle festival aj tentokrát sprostredkoval publiku na sólových recitáloch to najlepšie zo slovenskej i zahraničnej scény, okrem toho vytvoril inšpirujúci priestor pre stretnutie renomovaných domácich i zahraničných hudobníkov nad partitúrou Brandenburských koncertov. Festival bol súčasne miestom, ktoré bolo rovnako otvorené hudobníkom špecializujúcim sa na barokovú hudbu (Esfahani, Gringolts), ale tiež veľmi osobným a subjektívnym pohľadom na tvorbu nemeckého barokového génia (Paľa, Cohen, Skuta).

Táto otvorenosť bola prítomná aj v prípade naštudovania Brandenburských koncertov, ktorého sa zúčastnili významné osobnosti zo sveta starej hudby, ako čembalistka Barbara Maria Willi a viacerí členovia domácich súborov starej hudby, ale tiež vynikajúci sóloví a komorní hráči s univerzálnym repertoárovým záberom. Za všetkých si zmienku zaslúžia čilská hobojistka Blanca Gleisner alebo virtuózna srbská trubkárka Laura Vukobratović. Komplexný a koncentrovaný pohľad na Bachovu tvorbu, ktorý Konvergencie v priebehu niekoľkých dní publiku umožnili v historických priestoroch Zrkadlovej siene Primaciálneho paláca a Veľkého evanjelického kostola, je v domácom kultúrnom priestore výnimočný.

Hlavá časť v poradí už 21. ročníka festivalu Konvergencie sa bude konať v druhej polovici septembra a prinesie tradične komorné večery v kombinácii s väčšími projektami. Tešiť sa možno na ďalšie inšpirujúce spájania – od skvostnej komornej hudby nášho regiónu, cez hudbu Mariána Vargu v novom šate, krásu stredovekých piesní v podaní škandinávskych umelcov , či Beethovena v nečakanom spracovaní.

Infromácie a foto redakcii Hudba.sk poskytol tím Konvergencií. Text správy sme upravili.

Foto: Viki Kollerová