Vo svete sú jednou z najväčších popových senzácií, v roku 2016 doslova "vystrelili". V slovenskom éteri však ich skladby ešte len teraz začínajú viac rezonovať. Ich singel Closer v spolupráci so speváčkou Halsey má na Youtube viac než miliardu prehratí, u nás to v rebríčku nahranejších skladieb dotiahol najvyššie na 22. miesto.

To bolo v novembri, dnes už sa ich doposiaľ najúspešnejšia skladba v rebríčku IFPI nenachádza. Sú tam však dve iné pesničky - All We Know feat. Phoebe Ryan na 42. a Paris na 86. mieste. Je teda šanca, že ste tvorbu amerického elektronického dua The Chainsmokers v ostatných mesiacoch už počuli (najmä ak ste poslucháčmi rádia Europa 2). A ak aj nie, v najbližších mesiacoch ju počuť pravdepodobne budete, keďže na 7. apríl si dvojica dídžejov naplánovala vydanie debutového albumu Memories... Do Not Open, ktorý je v rámci súčasného mainstreamu spojený s veľkými očakávaniami.

Ešte pred jeho vydaním totiž majú Drew Taggart a Alex Pall na konte úctyhodný počet úspechov. Z hľadiska uznania v hudobnom biznise je tým najväčším nedávny zisk ceny Grammy v kategórii Najlepšia tanečná nahrávka. Stala sa ňou ich skladba Don't Let Me Down, v ktorej hosťuje speváčka Daya. Videoklip k tomuto singlu je ich druhým najsledovanejším videom, k dnešnému dňu má viac než 627 miliónov prehratí.


Miliardové lyric video

Ďalšie dve nominácie na najprestížnejšie hudobné ceny mali The Chainsmokers v kategóriách Najlepší nováčik a Najlepší popový výkon dua alebo skupiny so skladbou Closer. Zaujímavosťou je, že tento ich doposiaľ najväčší hit nahratý v spolupráci so speváčkou Halsey (predstavili sme vám ju profilovým článkom v roku 2015) zaznamenal podstatne väčší úspech v podobe lyric videa (aj keď v podstate ide o hrané video s textom) ako s plnohodnotným videoklipom. Ten si fanúšikovia od októbra pustili takmer 157-miliónkrát, kým textové video má aktuálne neuveriteľných 1,2 miliardy prehratí a stalo sa štvrtým najsledovanejším videom roka 2016 na Youtube

Multiplatinový singel, ktorý rovnako ako spomínané lyric video vyšiel 29. júla, sa stal No. 1 hitom vo viac než 15 krajinách sveta od USA a Kanady cez Brazíliu, Veľkú Britániu a viacero európskych krajín až po Indiu či Nový Zéland a Austráliu. V americkom rebríčku Billboard Hot 100 zotrval na vrchole dvanásť po sebe nasledujúcich týždňov, čo je najdlhšie zo všetkých minuloročných singlov. V top 5 sa pritom pohyboval 26 týždňov, čiže rovného pol roka.


Od EDM k tvorbe podľa receptu na súčasné hity

Veľký úspech formácie však predpovedali už niektoré skôr vydané single. Ešte pred Don't Let Me Down (2016) bodovali v top 10 viacerých svetových rebríčkov aj skladba Roses (feat. Rozes) z roku 2015 a prelomový singel #Selfie (2014). Ten je nielen vďaka očividnej snahe o virálny efekt vskutku otravnou záležitosťou, ktorá dokumentuje korene formácie v takzvanej EDM scéne. Postupne však mladí producenti začali otrepané syntetické zvuky zo svojej tvorby vypúšťať a nahradili ich prvkami hip-hopu a súčasnej "radio-friendly" tanečnej hudby.

Dokonale sa tak prispôsobili vkusu dnešných mladých mainstreamových poslucháčov a potešili dramaturgov komerčných rádií bažiacich pesničkách, ktoré sú melodické, tanečné, a zároveň fungujú aj ako nerušivá zvuková kulisa. Je to presne ten typ komerčnej hudby, v ktorej vlastne ani netreba hľadať niečo viac - jej úspech spočíva v absolútnej nenáročnosti a prispôsobení sa aktuálnym trendom. Samozrejme, je to spojené s remeselnou dokonalosťou skladieb, ktorých kvality musia uznať aj náročnejší poslucháči, nič to však nemení na tom, že mnohí si ich automaticky zaradia do škatuľky "hity na jednu sezónu". Spomenie si napríklad dnes ešte niekto na dvojicu LMFAO, ktorá tiež svojho času dobyla singlové rebríčky po celom svete?

Tento rok už formácia zverejnila dva nové single. Jedným je spomínaná Paris, ktorá vyšla 13. januára a videoklip sa na Youtube objavil len pred týždňom, pár dní po triumfe na Grammy. Odvtedy už The Chainsmokers stihli ponúknuť aj ďalšiu návnadu na svoj debut v podobe piesne Something Just Like This. Tá hneď od začiatku púta veľkú pozornosť (za necelé dva dni má vyše 11 miliónov prehratí), keďže ide o spoluprácu s britskou skupinou Coldplay. Doteraz duo spolupracovalo najmä so speváčkami, hlas Chrisa Martina je tak príjemným osviežením, aj keď fanúšikov kapely kedysi považovanej za alternatívnu určite nenadchne. Mená ďalších hostí na albume zatiaľ zostávajú utajené.


Autor: Patrik Marflák
Foto: Facebook.com/thechainsmokers - Impossible Brief