Produktívny rok Davida Kollara: albumy, soundtracky aj hudba pre prezidentku

Napriek všetkému zlému, čo svet v roku 2020 priniesol, medzinárodne uznávaný slovenský gitarista a skladateľ David Kollar ho môže hodnotiť ako jeden z najúspešnejších a pravdepodobne najproduktívnejší v jeho kariére.

V marci získal cenu Radio_Head Award za najlepšiu nahrávku roka 2019 v kategórii Jazzová hudba. Porota ocenila jeho nahrávku Sculpting in Time, ktorá bola nominovaná aj na cenu Esprit a Cenu nadácie Tatra Banky za umenie v kategórii Hudba (víťazov sa verejnosť dozvie už tento piatok 27. novembra). V septembri zase na 10. ročníku udeľovania cien Slnko v sieti získal národnú cenu za najlepšiu filmovú hudbu k snímke Punk je hned! (2019).

David Kollar však popri "zbieraní ovocia" svojej minuloročnej práce rozhodne nelení a tento rok už stihol dokončiť a vydať viacero nových albumov a projektov. 
Prvý z nich bol soundtrack k dokumentárnemu filmu RTVS Fantastický stredovek o Gemerských maľbách a freskách od režiséra Erika Prausa, ktorý hudobník vydal ešte v júni v digitálnej forme na svojom Bandcampe.

Medzinárodné spolupráce inšpirované pandémiou

V auguste nasledoval kolaboratívny album Unexpected Isolation, ktorý na diaľku nahral s nórskym trubkárom Arve Henriksenom. Elektro-akustická, prevažne ambientná inštrumentálna nahrávka, pri ktorej už samotné názvy albumu a skladieb prezrádzajú, že je priamo inšpirovaná pandémiou a izoláciou počas jej jarnej vlny, vyšla v Davidovom domovskom vydavateľstve Hevhetia a zarezonovala najmä v zahraničí.

"
Opakovaným počúvaním toho albumu sa dostávame hlbšie a hlbšie do pocitov izolácie. Je to naozaj album terajších časov. Z tohto albumu budeme dlho čerpať pocity, ktoré sme každý v lockdowne prežívali inak," napísal o albume autor hudobného blogu The Fragmented Flaneur.



V posledný augustový deň vyšiel, opäť pod hlavičkou Hevhetie, ďalší medzinárodný album s názvom 10 Poems for Ronroco a Crime on the Bunny. Na tomto dvojalbume David spolupracoval s trojicou Pat Mastelotto (King Crimson, KOMARA), Arve Henriksen a Erik Truffaz. Aj tieto albumy zachytávajú Kollarove vnútorné pocity z prvej vlny pandémie. Zatiaľčo prvé CD odzkrkadľuje vnútorný nepokoj a frustrácie autora, druhý album 10 Poems for Ronroco je akýmsi svetlom na konci tunela. Ide o krátke intímne príbehy a pocity autora v období končiacich sa opatrení. K albumu vyšli aj básne Valerija Kupka, ktoré úzko súvisia s hudbou.

"David Kollar dostáva rým do mysle a vety do pohybu. Je to dvojica albumov, ktorá provokuje k zamysleniu a ktorá si bude vyžadovať niekoľko vypočutí, aby ste úplne pochopili všetko, čo sa tam deje, ale verte mi, že to stojí za námahu," napísal o dvoj-CD kanadský hudobný portál DMME. Český Jazz Port zase tvorbu Davida Kollara výstižne zhrnul slovami "hudební poezie i zvuková brutalita".

Okrem hudobného vyjadrenia sa umelec podelil o svoje pocity z prvej vlny pandémie aj formou zápisku vo svojom online denníku, ktorý môže poslucháčom slúžiť aj ako akýsi návod na počúvanie jeho tohtoročných nahrávok. V rámci krátkeho uvoľnenia opatrení stihol v lete odohrať koncert na festivale Hehvetia Showcase, z ktorého sme vám priniesli reportáž.



Druhá vlna, nové projekty 

Jeseň priniesla do Európy druhú vlnu pandémie a s ňou aj niekoľko nových projektov a tvorivých podnetov pre talentovaného rodáka z Prešova. Najskôr jeho skladba Sick Doll's Dream z albumu Sculpting in Time (2019) znela v epizóde relácie RTVS Chvíľka poézie venovanej poetke Mile Haugovej.

Nahral tiež hudbu do októbrového spotu prezidentky SR Zuzany Čaputovej, v ktorom hovorila o dôležitosti nosenia rúšok. Obe videá spája osoba režiséra Juraja Johanidesa, ktorému Davida Kollara na spoluprácu navrhol jeho kolega z hudobnej scény. 
"Odporučil ma filmový skladateľ Michal Novinsky. Juraj ma oslovil a takto sa začala naša spolupráca."


Najnovší Davidov album vyšiel 6. novembra a má názov Cosmopol. Najnovší je však len dátumom vydania, keďže sa nahrával ešte minulý rok v Berlíne spoločne s nemeckým skladateľom a multimediálnym umelcom Bernhardom Wöstheinrichom. Oproti skôr vydaným tohtoročným nahrávkam má výrazne odlišný, omnoho elektronickejší a "hlučnejší" zvuk.

"Oslovil som môjho priateľa a gitaristu z Tony Levin Stick Men - Markusa Reutera, či nepozná v Berlíne hudobníka, ktorý robí elektronickú hudbu. Túžil som nahrať album, na ktorom bude klasické berlínske elektro v spojení s mojou gitarou. Markus mi odporučil Bernharda. Prepojil nás a ja som sa vybral na päť dní do Berlína," približuje vznik nahrávky. Viac si môžete prečítať v jeho zápiskoch.



Ako von z neistoty?

V súčasnosti pracuje David Kollar na hudbe k dokumentárnemu seriálu Pandémia a má rozpracované ďalšie albumy s Michalom Kořánom a Tomášom Mutinom, ktorý je mu počas pandémie okrem rodiny najbližším človekom. Okrem neho sa takmer s nikým nestretáva a len na diaľku je v pravidelnom mailovom či telefonickom kontakte s kolegami zo svetovej hudobnej scény ako sú Steven Wilson, Pat Mastelotto či Arve Henriksen. Sociálnu izoláciu umocnilo aj presťahovanie sa z mesta do rodičovského domu na dedine, kde má okrem rodiny len pár vecí zo svojho nahrávacieho štúdia.

"
Snažím sa nevidieť tú realitu okolo seba, ktorá začína byť čoraz nepríjemnejšia... Covid nastavil spoločnosti zrkadlo a vyzliekol ju do naha. Na sociálnych sieťach som len nevyhnutne a odpojil som sa od všetkých ľudí. Som v kontakte len s kamarátom Tomášom Mutinom a mojou rodinou. Riešim každodennú online školu, varím a starám sa o rodinu. Popri tom robím stále nejakú hudbu. Chýba mi už hudobný dialóg, pretože keď všetko nahrávaš sám, tak to nie je dialóg, ale monológ. Ten je častokrát OK, ale veľa monoloģu nemusí robiť človeku najlepšie," priznáva hudobník, ktorý mal pred pandémiou dobre rozbehnutú kariéru aj v rámci koncertov.

"Netuším, či a kedy budú zasa koncerty. Myslím také tie, o ktorých som celý život sníval a ktoré mali byť v tomto roku. Paríž, Oslo, Brusel, Rím... Mal som hrať s Erik Truffaz Quartet, cestovať lietadlom, hrať v dobrých kluboch. Ukázať rodine, že tá trpezlivosť so mnou mala zmysel. Všetko stíchlo... Je rovnaké ticho, ako v mojich začiatkoch. Vtedy ho umlčalo nadšenie. Nadšenie je najlepší dopravný prostriedok za svojím snom. Mám ho aj teraz, ale je už také racionálne," uzatvára.

Text: Hudba.sk (zdroj: David Kollar)
Foto: Arnold Horváth

Súvisiace články

Zobraziť diskusiu

blog comments powered by Disqus
Zobraziť klasickú verziu