Tretia časť seriálu o Mariánovi Vargovi nás zavedie do 80. rokov, kedy experimentátori nemali na ružiach ustlané a verejnosť si žiadala priamočiarejšiu tvorbu. Zlepšenie nastalo až v nasledujúcom desaťročí, kedy ľudia znovu ucítili potrebu počúvať aj náročnejšiu hudbu, tvorenú v duchu slobody, všestrannosti a otvorenia sa mnohým vplyvom.

Pre každého art-rockového muzikanta sa 80. roky stali veľkou výzvou. V Kanade, USA, Británii či Západnom Nemecku to vyzeralo pestro, rovnako svojsky sa k syntetickejšej ére postavili hudobníci za železnou oponou. Minimálne ak je reč o Mariánovi Vargovi. Už počas ranej kariéryneskoršieho obdobia dokázal, že výzvy preňho nepredstavujú žiaden väčší problém. Preto ho osemdesiate roky zastihli pripraveného aj na časy, progresívnemu rocku menej prajúcim.

Vzrušujúce divergentné pnutie 

Pravdu povediac však u nás nebol sám. Rok 1981 priniesol fantastické albumy, ktoré sa ešte držali starších čias a s dvojročným oneskorením uzatvárali siedmu dekádu (Bolo nás jedenásť, Modrý vrch, Generation, atď.). I Mariánove Divergencie na tom boli podobne, keďže už len samotný názov ich predurčil do nezávideniahodnej pozície prekročiť gigantický tieň o desať rokov staršej sestry. Štruktúra a rozsah platne zostali zachované, ale zmenil sa obsah a hlavne atmosféra. Už to nebol až tak spontánny kolektívny výtvor ako kedysi. Hlavička Collegium Musicum na obale zostala pro forma, skôr však išlo o Vargov sólový počin, predpovedajúci časy budúce.

V porovnaní s Konvergenciami prevláda piesňová forma. Spev sa ozýva v troch zo štyroch dlhočizných útvarov, otextovaných Kamilom Peterajom. Pribudlo jazzovo-synkopických rytmov, na aké v tom čase boli orientovaní i Anastasis Engonidis (basová gitara) a Cyril Zeleňák (bicie), resp. pútavo vystavaných gitarových sól, ktoré si podelili Peter Peteraj a Luboš Andršt. Ubudlo však hutného Hammond zvuku, prevahu získal syntetizátor a Fender piano. Plastovú, menej výraznú klávesovú príchuť a plochý zvuk albumu našťastie vyrovnali geniálne Vargove nápady.

Cenenými titulmi sú P.F. 1982, 1983,..., kde majster exceluje starým známym spôsobom a Sadza do obálky, v ktorej Hammel podáva fantastické výkony (výborne sa darí i Jankovi Lehotskému). V ústraní neprávom stojí úvodná suita Refrény s dravým inštrumentálnym nábojom a vážno-hudobná Musica Concertante. Na túto vec treba dozrieť, v porovnaní so "Šeherezádou" ju treba oceniť už len preto, že nejde o adaptáciu, ale počin zložený Vargom a Vojtechom Magyarom. Marián v tejto autorskej spolupráci ukázal, že by nemal problém živiť sa aj ako skladateľ vážnej hudby, a preto ide o prelomovú skladbu, vybočujúcu z doterajšieho rockového sveta.



Pochmúrnejšie časy...

Collegium Musicum bolo oficiálne uložené k ľadu a Marián sa vydal na dlho očakávanú sólovú dráhu. Jeho prvý a posledný štúdiový výtvor Stále tie dni (1984) je výnimočný v mnohých smeroch. Prvé štyri kusy sa nesú v duchu EufóniaMusica Concertante, takže zďaleka nejde o ľahké počúvanie a odzbrojujúci zážitok sa dostaví až pri správnom naladení.

Zvyšok platne je o chlp prístupnejší, regulárnymi kompozíciami sú Vežová hudba s mohutnými "varhanmi" a záverečná trojbodka, predstavujúca jeden z Mariánových vrcholov. Ostatných šesť miniatúr vyniká podmanivou silou, eleganciou i detskou hravosťou. Zvuk rytmiky nie je poplatný dobe, skôr pripomína pokusy nemeckých experimentátorov s elektronikou zo 60. rokov (automatickému bubeníkovi sekunduje Pavol Kozma). Gitary Laca Lučeniča a Petra Smolinského vytvárajú melodický protipól k Vargovým avantgardným snahám.



Nevedno prečo Varga na platňu impozantných rozmerov nenadviazal. Zrejme bola na svoju dobu až príliš vyspelá, sprevádzaná rozporuplnými reakciami. A možno pri sebe naozaj len potreboval niekoho, kto by jeho experimentátorským chúťkam (počuť Vargu spievať zdeformovaným hlasom v Láska, láska stojí za pozornosť) kryl chrbát.

Ten niekto napokon nemohol mať iné meno než Pavol Hammel. Varga motivoval Hammela spievať inak, Hammel brzdil Vargu v zbytočných úletoch. Asi v tom je symbolika, že obaja protagonisti sa stretávali na konci dekád - v 60. rokoch natočili zásadné Zvonky, nasledované o desať rokov neskôr konvenčnejším titulom On a ona, bokom teda nemohol zostať ani rok 1989. Album s odvážnym názvom Všetko je inak nebol prijatý tak vrelo ako Zelená pošta a Na II. programe sna práve kvôli svojej inakosti a vonkoncom nezapadol do kontextu dobového mainstreamu. Navyše vyšiel len pár mesiacov pred eufóriou z revolúcie. 

Ešte rytmika (prekvapivo Fedor Frešo - Dušan Hájek) by dobové kritériá zniesla, zvyšok je inde - Peteraj znovu doručil neošúchané texty, plné metafor a Hammelov hlas, hoci sa to zdalo už nemožné, skúša nové spôsoby spevu. Varga sa v porovnaní so sólovým debutom krotí (Mimochodom), hoci pár úletov si neodpustí (Zázrak) a zaujímavo pôsobí účasť ďalších dvoch klávesových hráčov Martina KarvašaJána Lauka (Prológ). Lučeničova gitara dodáva platni potrebnú šťavu (Ochorel mi smútok, Krátky film jedného leta) a pripomína, že slávna zostava "starcov" sa dokáže aj po 20 rokoch odviazať v správnej rockovej nálade.



... so šťastným rozuzlením

Jeden problém (socializmus) malo Československo za sebou, čoskoro sa objavil ďalší. K rozdeleniu republiky sa ľudia v oboch častiach stavali rôzne. Platňa Cestou K... Stabil - In Stabil (1992) vznikala naživo formou improvizácie a priniesla prekvapivé momenty. Vladimír Merta, známy folkový pesničkár, ukazuje experimentálnu tvár využívaním rozličných nástrojov a vokálnych foriem. Názvy Kde Bazmek Můj, Rozpad na zkoušku či Něch sa oni straťja napovedajú, že dvojica z rozpadu ČSFR dvakrát šťastná nebola. Varga je ako vždy úchvatný, album však zostal veľmi dobre utajeným a raritným klenotom. A zostáva ním aj naďalej, keďže na streamingových službách by ste ho hľadali márne.

Už v prvom roku existencie Slovenska sa karta akoby zázrakom obrátila. Marián sa zúčastňuje nahrávania titulu Labutie piesne, na ktorom nesmie chýbať Pavol Hammel a do tretice i človek prinášajúci šťastie - Radim Hladík. Konečne sa pokračuje v tom, čo vytýčili Zelená pošta a Na II. programe sna. Ide o krásne zahraný, odľahčený, vycibrený kus hudby, v ktorom sa Peterajove a Filanove texty vynímajú ako perly. Hladík predvádza ohromujúci gitarový koncert, Varga piluje svoj v 80. rokoch vynájdený syntetizátorový zvuk a Hammel píše s takým vkusom, aký na tradičnej pesničkárskej scéne ťažko hľadá konkurenciu.

Album je na hony vzdialený deprimujúcej aure Všetko je inak. Ide o viac než dôstojný záver "československej" trilógie, ktorý vyznieva pozitívne a povzbudzujúco napriek tomu, že medzi oboma národmi sa postavila hranica. Kto hľadá album, obsahujúci nadšenie, provokatívnosť, kreatívnu slobodu a vystihujúci svojskú piesňovú invenčnosť 90. rokov, mal by okrem zásadných titulov od Ursinyho, Šebana, Brezovského, Filipa, Müllera a ďalších siahnuť po Labutích piesňach. A pre Vargu o labutiu pieseň naozaj išlo - od roku 1993 sa k pesničkám, ako ich v konvenčnej forme poznáme, už nikdy nedostal a k súčasnému stavu pop music sa vyjadroval s dešpektom.


V porovnaní s minulosťou Vargova tvorba v 80. a 90. rokoch nestratila na kvalite. Len ju zaodel do experimentálneho a pochmúrneho hávu, čo mnoho ľudí neprijalo a nepochopilo. V jadre pritom ide o známe fígle s novým zvukom a aranžmánmi, čerpajúcimi z tej istej studne vážnej hudby, folklóru a avantgardy ako kedysi. Kto si dal námahu trpezlivo počúvať, našiel kvantum pokladov, aké by u nás nemohol skomponovať nikto iný.

Predchádzajúce diely seriálu o tvorbe Mariána Vargu:

Sloboda, plodnosť, novátorstvo: Raná tvorba Mariána Vargu fascinuje dodnes

Všestranný Marián Varga vytvoril nesmrteľné perly najmä počas normalizácie

Posledný diel:

Záverečná kapitola Mariána Vargu: Návraty, bilancie a večný oddych

Autor: Marek Danko
Foto: SITA/Marián Peiger

Súvisiaci interpreti: Marián Varga