Hovorcovia slovinskej avantgardy rozbehli začiatkom mesiaca druhú časť Sound of Music Tour, v rámci ktorého sa 19. apríla zastavili v Košiciach. Štýlovo industriálny priestor renovovanej Tabačky rozozvučali hromovými rytmami, úchvatnými melódiami a údernými heslami, posilňujúc tak dôležitý umelecký postoj proti totalitným režimom.

Laibach sa v Košiciach prvýkrát predstavili v decembri 2010 v priestoroch Kasární ešte pred rekonštrukciou, kedy zanechali v divákoch nezmazateľnú stopu. Dávne vystúpenie s tým terajším je neporovnateľné, keďže ide o diametrálne odlišné programy, napriek tomu je v oboch prípadoch zážitok rovnako masívny. Kým pred šiestimi rokmi Slovinci zabŕdli do chronologicky staršej časti diskografie, teraz prevetrali platne Spectre (2014), WAT (2003), zatiaľ nevydaný program The Sound of Music a navrch pridali tri coververzie s dvoma luxusnými "vykopávkami".

Odpor je márny... toto je Laibach!

V roku 2014 sa Laibach po dlhej štúdiovej odmlke pripomenul s vynikajúcimi skladbami, šikovne reagujúcimi na aktuálne svetové problémy. Zrejme preto Eurovision nie je ničím iným než smutnou predpoveďou rozpadu navonok silnej Európskej únie, no atmosféru skazy pomáha uvoľniť monumentálne vznosný a oslobodzujúci refrén. Melodické motívy sú od istého času u slovinského komanda neodmysliteľné, čo len môže potvrdiť "popovka" Walk With Me, napriek tomu obviniť slovinské komando z mainstreamových ambícií je krajne nemiestne.


Laibach sa ani pri najlepšej vôli médií nemá šancu stať hromadne vysielaným. Zaujať môžu tým, že sa im podarilo hrať v Severnej Kórei, čo je husársky kúsok, no dramaturgom komerčných rádií pramálo záleží na tom, že sú trefní, vynaliezaví a stále plní nápadov. Asi ťažko by inak skladby typu No History či Resistence Is Futile zneli tak sviežo a mladistvo, nehovoriac o maximálne vydarenej pochodovej "hvízdačke" Whistleblowers, pri ktorom publikum cítilo rovnaké nadšenie ako fanúšikovia popredných futbalových klubov Európy na vypredanom štadióne.

Toto je skrátka ten Laibach, o ktorom sa rozprávali a budú rozprávať kontroverzné legendy, nehľadiac na miesto a čas. Spevák a mozog formácie Milan Fras sa tváril ako je uňho už dlho dobrým zvykom, i hlasovo je rovnako presvedčivý a hrozivý ako za mlada. Nečudo, keď mu asistuje neodolateľná speváčka a hráčka na syntetizátor Mina Špiler, hypnotizujúca mužskú časť auditória. Zanietená hra na syntetizátoroch je exkluzívnou doménou "čiernoodencov" - Luka JamnikRok Lopatič sa činili majstrovsky, istení strojovou hrou Janeža Gabriča.

Laibach v Košiciach, 19.4.2016 Zdroj: Tibor CzitóLaibach v Tabačke - viac fotografií

Kto pokorí Pchjongjang, Košice zvládne ľavou zadnou

Urobiť 15-minútové intermezzo po deviatich skladbách patrí k ďalším vyberaným móresom slovinského ansámblu, ale zaradiť štyri ťažkou romantikou okorenené a zatiaľ nepočuté kusy už zaváňa obrovským problémom. Hudba k programu The Sound of Music balansuje na hrane gýču, našťastie elektronickí mágovia to vedia vďaka novým (ázijským) prvkom uhrať a sále sa naskytla príležitosť načrieť do málo známej studne Severnej Kórei vďaka skvelým animáciám a dokumentárnym záberom Ivana Novaka, šedej eminencie Laibachu.

Ten sa pred koncertom vyjadril, že v programe diskutujú tiež o aktuálnej situácii v Európe, utečencoch, mentálnej, duševnej a politickej kríze. O vyváženie deprimujúcich myšlienok sa postarali spevné, ale stále dostatočne temné a symfonicky podfarbené kúsky typu Do-Re-Mi a My Favorite Things, kde mal možnosť excelovať Minin široký vokálny rozsah. Meditatívne okamihy uprostred búrky zúrivých tónov určite padli vhod a humorná dokrútka z KĽDR naznačila, že výlet v "krajine takmer žiadnych možností" musel stáť za to.


Diktátori padnú ako hviezdy z neba 

Dosť prekvapivá bola absencia hymnických skladieb z albumu Volk (2006), naopak až štyri kúsky zazneli z predchádzajúcej platne WAT. Now You Will PayThe Great Divide trochu utrpeli zaradením na začiatok, kedy sa ľudia ešte staticky spamätávali zo šoku spôsobeného výbuchom troch "granátov". Olav Trygvason je na márne disonantné kúsky rozbitým coverom slávnej kompozície Edvarda Griega, Smrt za smrt predstavuje sugestívny pochod smrti a megafónom znásobená ozvena Ti, Ki Izzivaš straší v hlavách účastníkov možno až doteraz.

Oveľa lepšiu pozíciu mali kúsky zaradené na konci vystúpenia, kedy to už v sále vrelo. B-Mashina sa do toho s obrázkami z filmu Iron Sky oprela viac než vehementne, pri Tanz Mit Laibach nasledoval divoký tanec a odpočítavanie k úplnému záveru. Ešte pred ním sa našťastie dostavili dve slušivé coververzie - Dylanovu Ballad of a Thin Man bolo kvôli neuveriteľne deformovaným melódiám takmer nemožné identifikovať, naopak Life Is Life s mohutným Leben heißt Leben si fans odrevali poctivo a do posledného dychu. 

Laibachu je možné pri povrchnom pohľade vytknúť naivitu, popové tendencie, hranie na efekt alebo opulentne symfonické aranžmány. Pravdou však je, že ich hudba má napriek zdanlivej jednoduchosti veľmi dlhú životnosť. Je totiž jasne postulovaná a kompozične rafinovaná, s čím skvelo ladia podprahové heslá a neutíchajúca energia. Preto bude na tretiu návštevu avantgardných Slovincov malá časť Košíc čakať ako na božie zmilovanie.

Mina Špiler, Laibach v Košiciach, 19.4.2016 Zdroj: Tibor Czitó 
Setlist koncertu Laibach v Košiciach:
(19. 4. 2016, Tabačka / Kulturfabrik)

1. Olav Trygvason Poem (Edvard Grieg cover)
2. Smrt za smrt
3. Ti, Ki Izzivaš 
4. Now You Will Pay
5. The Great Divide
6. Eurovision
7. Walk with Me
8. No History
9. Resistance Is Futile
- Intermezzo
10. Do-Re-Mi
11. Edelweiss
12. The Sound of Music
13. My Favorite Things
14. We Are Millions and Millions Are One
15. The Whistleblowers
16. Ballad of a Thin Man (Bob Dylan cover)
17. Bossanova

Prídavky:
18. B-Mashina
19. Life Is Life / Leben heißt Leben (Opus cover)
20. Tanz Mit Laibach   

Autor: Marek Danko
Foto: Tibor Czitó

Súvisiaci interpreti: Laibach