Jazzový gitarista a skladateľ Matúš Jakabčic má dnes 60 rokov

Matúš Jakabčic je renomovaný slovenský jazzový gitarista, skladateľ a aranžér, ale tiež producent, hudobný režisér a pedagóg. Spolupracoval s mnohými poprednými domácimi a medzinárodnými hudobnými telesami i sólistami, má za sebou tiež množstvo vlastných projektov. Od roku 2011 je riaditeľom Hudobného fondu. Dnes má životné jubileum - šesťdesiatku.

Matúš Jakabčic sa narodil 14. septembra 1961 v Bratislave. V roku 1984 úspešne absolvoval štúdium teoretickej kybernetiky na Matematicko-fyzikálnej fakulte Univerzity Komenského (dnes Fakulta matematiky, fyziky a informatiky). Popri tom študoval hru na klasickej gitare na Ľudovom konzervatóriu. V rokoch 1986-1991 vyštudoval kompozíciu na bratislavskom konzervatóriu a v roku 1995 zavŕšil štúdium jazzovej kompozície na Berklee College of Music v Bostone v Spojených štátoch amerických.

V rokoch 1993-2010 vyučoval na bratislavskom konzervatóriu. Na Hudobnej a umeleckej akadémii Jána Albrechta v Banskej Štiavnici pôsobil v rokoch 2009 a 2010, následne začal vyučovať na Janáčkovej akademii múzických umění (JAMU) v Brne. Za riaditeľa Hudobného fondu bol zvolený 13. októbra 2010. V tejto funkcii pôsobí od 1. januára 2011.


Ako hudobník začínal od roku 1983 v skupine Stop Time, s ktorou získal v roku 1988 prvú cenu na Medzinárodnom jazzovom festivale v Karlových Varoch. V rokoch 1985 až 1989 bol členom Tanečného orchestra Československej televízie v Bratislave, kde sa uplatnil aj ako skladateľ a aranžér. Spolupracoval tiež s Big Bandom bratislavského konzervatória (1986-1990). Zároveň bol v období rokov 1986 až 1991 členom Tria Jakabčic-Burian-Jaro.

V rokoch 1987 až 94 pôsobil v Kvintete Dušana Húščavu. Tvoril duo s klaviristom Gabrielom Jonášom, ktoré sa neskôr rozšírilo o českého kontrabasistu Roberta Balzara na trio. Počas štúdií za oceánom spolupracoval s Big Bandom Grega Hopkinsa. Spolupracoval aj s viacerými veľkými jazzovými telesami – s Big Bandom Radio Bratislava, Big Bandom Radio Praha, Big Bandom Gustava Broma, a tiež s Euro Jazz Big Bandom v Paríži. Pôsobil v East European Artsemble Ľuboša Šrámka. Na konte má aj spolupráce s orchestrami vážnej hudby – so Slovenskou filharmóniou, so Štátnou filharmóniou v Košiciach či s Moyzesovovým kvartetom.



Sám založil viacero jazzových formácií ako napríklad Matúš Jakabčic CZ-SK Big Band, spomínané zoskupenie Stop Time, Matúš Jakabčic Tentet, Bee Connection, Madhouse, Matúš Jakabčic Quartet a EU Big Band. Je autorom muzikálu Umrieť pre krásu na motívy novely Manon Lescaut, ktorú v roku 1731 napísal spisovateľ Abbé Prévost. Spomedzi ďalších skladieb možno spomenúť suity pre big band Last Piece, No Name Extension (obidve 1995), 1. 4. E. M. (2000) a dielo Magic Zephyr (2011, s rakúskym jazzovým hudobníkom Harrym Sokalom). Je autorom hudby k trom televíznym inscenáciám.

Zložil viacero skladieb pre symfonický orchester a jazzové zoskupenia. Najrozsiahlejším dielom spomedzi nich je cca 45-minútová skladba Medzi dvoma svetmi (Between 2 Worlds), ktorá vznikla na objednávku Štátnej filharmónie Košice. Skladba pre symfonický orchester a jazzové kvinteto mala slovenskú premiéru 29. októbra 2010. K novším prírastkom jeho tvorby patrí skladba Jesenné Trblietanie pre Štátny komorný orchester Žilina a jazzový septet, ktorá vznikla na objednávku festivalového výboru Bratislavských hudobných slávností v roku 2010.

Ako interpret a skladateľ figuruje na viac než dvadsiatich hudobných nosičoch a účinkoval na festivaloch a koncertoch takmer po celej Európe, v USA, v Izraeli, Alžíri a na Kube. Popri spomínanom ocenení z Karlových Varov získal Matúš Jakabčic v roku 1993 cenu Ladislava Martoníka ako Jazzman roka a Cenu Charlesa Mingusa (1995). Stal sa víťazom skladateľskej súťaže Roku slovenskej hudby (1996) so skladbou Lower East Boston Alcoholic Group a so skladbou Rhythm bol finalistom Medzinárodnej súťaže jazzových tém v Monaku (1997).


Text: TASR (zdroj: hf.sk, hc.sk, beliana.sav.sk), Hudba.sk edit
Foto: TASR - Martin Baumann

Súvisiace články

Zobraziť diskusiu

blog comments powered by Disqus
Zobraziť klasickú verziu