Ešte neuplynul ani rok, odkedy mladá slovenská speváčka Karin Ann vydala svoj prvý singel Ruky preč a už má za sebou celú sériu medzinárodných úspechov. Skladateľka a výtvarníčka s českými koreňmi stihla za krátky čas zaujať redaktorov amerických The New York Times, nemeckého Bildu či európskej MTV a dostala pozvánku absolvovať vypredané turné s poľskou hviezdou Sanah.

Teraz Karin Ann predstavuje videoklip k svojmu najnovšiemu singlu s názvom babyboy. Rozvíja v ňom svoju nosnú umeleckú i osobnú tému, ktorá sa prelína celou jej tvorbou - právo na to byť rešpektovaný. Samotný názov babyboy i text skladby môžu na prvý dojem evokovať, že témou piesne bude vzťah. Novinka však v skutočnosti ukrýva metaforu spoločnosti ako takej. Oproti nej stojí súčasná mladá generácia, ktorá sa spoločnosti prihovára, odmieta sa podriaďovať jej niekdajším zastaralým ideológiám a zdôrazňuje, že každý si zaslúži žiť slobodne.

"My, mladí ľudia, chceme, aby sa spoločnosť vyvinula, prestala kastovať a škatuľkovať. Preto som sa rozhodla upozorniť na to, že intolerancia je, bohužiaľ, v spoločnosti častým javom v každej dekáde," vysvetľuje mladá speváčka, ktorá vo svojej hudbe pravidelne upozorňuje na genderovú nevyváženosť, netoleranciu voči inej sexuálnej orientácii či náboženským otázkam, alebo rasovú diskrimináciu.

Pôsobivé video k singlu ukazuje známe príklady utláčania a diskriminácie od 20. rokov minulého storočia až po súčasnosť. Príbeh okrem iného tiež vzdáva hold aktivistke Rose Parks, ktorá pred 65 rokmi v americkej Alabame odmietla uvoľniť svoje miesto v autobuse belochovi, za čo bola zatknutá a spustila obrovskú vlnu protestov. Tie nakoniec viedli k ukončeniu segregácie Afroameričanov a ľudí s inou farbou pleti. Dej videoklipu sa začína v 20. rokoch minulého storočia, kedy ženy nemali právo voliť. Plynule postupuje do súčasnosti, pričom sa zastavuje v okamihoch poukazujúcich na obťažovanie, genderovú a rasovú segregáciu, utláčanie ľudí z LGBT komunít alebo zažité stereotypy žien ako vykonávateliek všetkých domácich prác.


Diskriminácia v opačnom garde

Zaujímavosťou stvárnenia je koncipovanie videa do jedného plynulého záberu. Prekvapením je tiež originálne poňatie scenára klipu - hlavná postava, herec Jakub Kotek, totiž diváka sprevádza históriou, pričom zažíva diskrimináciu v opačnom garde, teda na vlastnej koži. V 20. rokoch teda nemôže voliť, neskôr je Afroameričanmi vytlačený zo svojho miesta v autobuse, stane sa objektom sexuálneho obťažovania a v gay bare ho ponižujú za jeho heterosexuálnu orientáciu.

"Súčasná spoločnosť ešte stále žije v stereotype uprednostňovania heterosexuálnych cisrodových (stav, v ktorom sa osoba stotožňuje s tým, aký rod jej bol pripísaný pri narodení - pozn. autora) mužov s bielou farbou pleti, namiesto toho, aby sa na všetkých pozerala ako na rovnocenných. Je to neskutočné, veď žijeme v 21. storočí, spoločnosť by už mala byť progresívnejšia. Preto v klipe ukazujeme, ako absurdne by to vyzeralo, keby sa role vymenili. Ak to vyzerá absurdne, keď sa role vymenia, prečo by malo byť v poriadku tak, ako to je v skutočnosti?" pýta sa Karin.

"Keď som napísala babyboy, mala som iba 15 rokov, ale už som dokázala vidieť, ako svet funguje a to, čo som videla, sa mi vôbec nepáčilo. Vo svete je stále toľko nespravodlivosti, nerovnoprávnosti a nenávisti," spomína Karin na inšpiráciu, vďaka ktorej napísala nový singel. "Dúfam, že táto pieseň a videoklip aspoň trochu prispejú k debate o celom probléme. Pretože sloboda každej osoby sa končí tam, kde obmedzuje iných," dodáva na záver.

Za zvukom aktuálneho singla babyboy stojí Brit Matt Schwartz, ktorý je dvorným producentom Yungbluda, a slovenský producent Tomi Popovič. Videoklip režíroval mladý slovenský filmár Gregor Valentovič, ktorý zaujal v roku 2019 na prestížnom Medzinárodnom filmovom festivale Karlovy Vary v konkurencii európskej kinematografickej elity so svojou absolventskou snímkou Kid.

Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytla Adriána Čahojová z agentúry Soul For Show.